:.
Vasile Marin O pledoarie

Notele
manuscrise ale pledoariei rostite in fata Consiliului de Razboi
de la Brasov, cu prilejul dezbaterilor procesului studentilor
acuzati de "dezordini" la trecerea trenului stundetesc prin gara
Sinaia)
Domnule presedinte, Onorat Consiliu,
Tinerimea universitara romana este astazi din nou in fata
instantelor judecatoresti. Nu este un lucru nou. De 15 ani acest
tineret face scoala cartii impletita cu scoala inchisorii
preventive. Preventiva, pentru ca, in tot trecutul sau de
procese, tineretul acesta, pentru faptele lui, n-a fost
niciodata condamnat.
Achitat peste tot, de la Curtea cu Juri a Severinului, care a
achitat cu ovatii la 1924 pe Corneliu Z. Codreanu, conducatorul
si sufletul tineretului romanesc, si trecand prin toate
instantele tuturor Tribunalelor si Curtilor de Apel pe tot
intinsul tarii, pana la suprema instanta, Inalta Curte de
Casatie. Achitati de justitia civila, achitati in unanimitate de
cea militara, in procesul memorabil de la Consiliul de Razboi
din Bucuresti, care da la 1934 cel mai stralucit si mai pretios
certificat de inalta semnificatie nationala pe care a avut-o
lupta tineretului roman de la 1922 si pana azi.
Suntem din nou in fata instantelor militare. Sa ne permiteti o
marturisire: suntem bucurosi ca aparem in fata Dvs. Nu trebuie
sa intelegeti prin aceasta nici un act de adulare, nici o
clasica "captatio benevolentiae", si nici o preferinta in raport
cu justitia civila. Nu! Avem deopotriva incredere atat in
justitia civila cat si in cea militara. Ne bucuram ca aparem in
fata Dvs. pentru cu totul alte motive.
In primul rand, pentru ca suntem ostasi. Si ne bucuram sa fim
judecati de Dvs. noi, care suntem ostasii cei mai fanatici si
mai disciplinati ai unei credinte. Noi suntem ostasii "oastei
fara nume", cum spunea camaradul Mota. Purtam in noi, ca si Dvs.,
idealul viril al nobletei in lupta. Suntem ca si Dvs., loiali,
curajosi, gata de jertfa. Si ne simtim in mijlocul ostirii ca in
casa noastra.
In al doilea rand, increderea noastra in judecata Dvs. sporeste
in masura in care creste ostilitatea lumii impotriva careia
luptam noi si care, ori de cate ori compare in fata instantelor
militare, nu gaseste cuvinte de hula suficiente care sa va
intineze prestigiul si sa va intunece stralucirea.
In sfarsit, ne mai bucuram de faptul ca, spre deosebire de
instantele civile unde, dupa textele legii, se imparte justitia,
aci la Dvs. noi venim insetati si cautam dreptatea. Da d-lor!
Marea deosebire! Dincolo textul, legea, magistratul. Aci omenia,
intelegerea, gasirea acelui etern dupa care se zbate romanimea
de atata vreme: dreptatea.
Suntem in numar mare aparatorii. Dar noi n-am venit aci sa
aparam, ci sa acuzam. Tineretul acesta n-are nevoie de aparare.
Faptele lui il ridica pe un piedestal cu mult prea inalt pentru
putinatatea judecatii noastre: tineretul roman se gaseste de
mult inaltat pe piedestalul istoriei, pentru ca, de la 1922 pana
azi, numai acest tineret a faurit istorie.
Noi am venit aci ca sa acuzam. Si o facem cu constiinta clara ca
o tara intreaga, tara cea adevarata, ne sta reazim si cetate de
nebiruit inaintea noastra. Am venit aci sa facem procesul unei
lumi de ticalosi care, daca n-a putut sa se ridice pana la
inaltimea morala a acestui tineret, a cautat prin toate
mijloacele sa-l umileasca, sa-l tortureze si sa-l batjocoreasca.
Si am venit aci mai ales sa facem rechizitoriul acelui neam si
al acelei prese, care ne-au furnizat spionii de ieri si
tradatorii de totdeauna.
Acesta nu e procesul incidentelor de la Sinaia. Acesta e
procesul pe care trebuie sa-l facem noi lumii de marunti
politicieni care, in josnica cardasie cu presa jidoveasca, au
uneltit trimiterea tineretului roman in fata justitiei. Procesul
acesta se datoreste astfel in buna parte, in cea mai mare parte,
atmosferei de ura si de invrajbire, campaniei si calomniei
intretinute de toata presa semita si de toata gloata
politicienilor fara suflet, fara Dumnezeu, instrumentele urii in
mainile Iudei, pentru subjugarea neamului romanesc. Pe acestia
ii vom trage la raspundere aci, in tinutul acesta al Ardealului,
care a cunoscut atata martiraj pentru cauza romaneasca.
La 5 aprilie, studentimea obtine autorizatie pentru congresul
sau anual. Autoritatile competente dau aceste autorizatii. Din
Gara de Nord porneste trenul cu studenti spre Targu-Mures. La
Sinaia, trenul este oprit, studentii care se dau jos, ca si cei
din tren, toti (vezi rechizitoriu si declaratii) intoneaza Imnul
Nicadorilor. Dupa aceea trenul porneste mai departe pentru a
duce pe studenti la Targu-Mures, in congresul care a fost unul
din actele cele care onoreaza mai mult aceasta studentime, ca
tinuta, demnitate si inaltime morala. Iata faptele, incadrate in
rechizitoriu, confirmate de ordonanta definitiva.
Ce se intampla insa? Nici n-apucase trenul sa intre in Predeal
ca la Bucuresti, ca la o comanda militara, un zvon lansat cu
perfidie, ocoleste intr-o clipa orasul, pentru ca de aci in
toata tara sa se intinda cu o rapiditate pe cat de suspecta, pe
atat de compromitatoare. Din cafenele, din case particulare, de
la colturi de strada, din cluburi, din redactii de ziare
jidovesti, aceeasi orchestratie: "Studentii au profanat
mormantul lui Duca" - desi nu e nici un mormant la Sinaia- "studentii
au scuipat, au urinat si au facut tot felul de batjocuri pe
placa pusa acolo". Toata ziua, toata noaptea, acelasi zvon
ticalos. De a doua zi, toate bateriile Sarindarului sunt puse in
functiune: "Adevarul", "Lupta", "Dimineata", "Zorile", prin
milioane de foi, raspandesc marsavia. In slujba acestei
ticalosii stau penele lui Scrutator-Kalman-Blumenfeld, spion si
tradator, Socor, armean jidovit, condamnat la 5 ani pentru
tradare de tara, Honigman-Fagure, agentul rusilor pana la razboi,
agentul comunismului de azi, delincvent de rand in toate
afacerile din ultima vreme. Li se anexeaza cateva cozi de topor.
Campania e in toi, opinia publica alarmata, zapacita. Zadarnic
forurile conducatoare ale studentimii dau comunicate. Zadarnic
guvernul da comunicate. Zadarnic ministrul de Lucrari Publice da
interviu. Presa urla, politicenii de duzina de agita.
Sub presiune, guvernul debarca pe ministrul Titeanu. Acesta
pleaca si face declaratii, dezmintind acuzatiile. Zadarnic.
Molochul semit vrea victime, cat mai multe, daca se poate
intreaga miscare nationala sa fie pusa in lanturi. Aci sta
miezul chestiunii. Ce le pasa lor de Duca? Dar cadavrul acesta
trebuie exploatat, trebuie scos ca un instrument de lupta al
Kahalului ori de cate ori Irodiada cere capul celui drept. La
campania aceasta se asociaza ticalosia oamenilor politici si mai
ales expertul in exploatare de cadavre, minusculul politician
Victor Iamandi, omul acesta care a fost "autorul moral al
asasinarii lui Duca", cum a spus dl. Vaida-Voevod.
Omul care a fost gonit din viata publica a tarii, de pe urma
declaratiilor sale in Parlament, prin care afirma el, ministru
roman, ca orasele ardelene nu ne-au apartinut niciodata, ca ele
au fost totdeauna ale strainilor (de n-ar fi decat acest Brasov
romanesc: istoria, gramaticile, Coresi, radvanele pribegiilor
boieresti, ar fi suficiente dezmintiri!).
Quadrumviratul ticalosiei: Blumenfeld, Socor, Honigman, Iamandi,
agita tara si partidele. Si iata cum, sub presiunea acestora,
care avea ca scop sa distruga miscarea nationalista - aceasta e
tinta agentilor Moscovei, de aci confuzia - se lovea si se cauta
sa se distruga studentimea pentru a lovi prin ea organizatiile
nationaliste ale partidului Totul pentru Tara. Jidovimea vrea
capul lui Corneliu Codreanu si al generatiei lui. Acum sau
niciodata. E momentul suprem: Spania, Franta, deoparte; in
Romania Totul pentru Tara e ultimul dig, trebuie distrus.
Sub presiunea aceasta, guvernul e nevoit sa porneasca anchete si
sa deschida procese studentimii pentru delicte imaginare. Unde e
profanare? Degeaba declara Vaida ca n-a fost nimic, degeaba
Mehedinti, degeaba "Universul", ingrijorat, intervine. Nimic.
Trebuie macar un proces. Si sa revenim la el.
La Sinaia s-a petrecut pe 29 decembrie 1933 o drama. O mare
drama romaneasca. Un roman a fost ucis si alti treu romani au
fost trimisi de vii in mormant, caci aceasta inseamna munca
silnica pe viata. O inmormantare din viata. Ce s-a petrecut
acolo? Istoria va arata maine, in perspectivele ei, desfacuta de
patimi si interese, de partea cui a fost dreptatea, si cine au
fost in momentul acela mandatarii neamului romanesc.
Trei tineri studenti din randurile acestora pe care ii vedeti
aci, pentru o mare cauza au comis un act. Actul pe care il stiti.
Jertfa lor a fost determinata de o idee mare. In slujba unui
mare ideal. Au facut un act si-l ispasesc. Dar in taina temnitei
si-au tors un cantec, facut de ei, pentru ei. Refrenul l-a luat
toata tara si-l canta toti tinerii. Si toti acestia - unii
dintre ei nu l-au cantat- toti si-l insusesc. E cantecul
camarazilor lor. Nu indemn, ci evocare. Durerea si rastignirea
unei generatii. Asa cum cantau batranii cantecele lui Horea si
ale celor trasi pe roata. Cantec de amintire pentru camarazii
lor, nu apologie. Noi nu uitam mortii nostri. Si ei sunt mortii
nostri vii, cum sunt alti 25 de morti si mii de schingiuiti din
ordinul lui Kalman Blumenfeld si al lui Honigman. Noi nu-l putem
uita nici pe V.Teodorescu, nici pe Nita C., nici pe acel Sterie
Ciumetti, camarade Mota, caruia am fost poate ultimii care i-am
prins ochii deschisi in ziua aceea posomorata de 29 decembrie,
la Jilava. Noi nu-i purtam prin intruniri, nu le ridicam statui,
nu-i exploatam. Ii evocam discret, ii pomenim in sedintele
noastre, ne luam de la ei impartasanie, si-i pomenim in cantece.
Da. Asa cum ii pomenim pe mortii nostri cei vii, pe Nicadori.
Nu avem voie? Cine nu ne da voia aceasta, pe care ne-o dicteaza
constiinta nostra?
Ne opreste un text de lege si acesta cu larga si binevoitoare
interpretare? Dar aceasta lege este o lege a razbunarii, e
confectionata de 200-300 de oameni batrani si razbunatori, care
nu inteleg, n-au inteles si nu vor intelege niciodata generatia
aceasta.
Este atata loialitate, atata cavalerism, atata durere, atata
suferinta in balada celor trei condamnati, incat durerea lor ne
ineaca si pe noi, generatia lor. Nu putem sa-i vedem; nu le
putem scrie, nu putem sta de vorba cu ei. Atunci le cantam
cantecul si ne regasim cu ei pe scara suferintei pe care de un
mileniu urca neamul acesta romanesc.
Aceasta e, domnilor magistrati, semnificatia cantecului de la
Sinaia. O evocare, o infratire in durere, nu o apologie. Ah, dar
a fost cantat cu elan si fanatism, spune rechizitoriul, din cele
2000 de piepturi tinere. Se poate, pentru ca elanul si
fanatismul pecetluiesc spiritul generatiei acesteia. Fanatismul
acesta a mai fost invocat odata, tot la Consiliul de Razboi, si
tot de catre dl. comisar regal. Era la procesul din aprilie
1934. Si l-a lamurit Corneliu Zelea Codreanu. Fanatismul nostru
e necesar in fata altui fanatism, cel comunist. Fanatismul
acesta a salvat fiinta neamului.
Spuneam la inceput ca tineretul acesta a facut istorie. Da
domnilor! Se lauda oameni politici, se lauda Siguranta si
politiile ca ei au starpit comunismul. Nu! Legionarii au facut-o.
Fanatismul lor. Fara el, eram Rusia de azi, Spania de maine si
Franta de poimaine. Fara el, frumoasele tinuturi ale tarii,
minunata aceasta campie a Barsei, erau de mult sovhoz,
bisericile cabarete, o mare de sange ar fi scaldat tara din
Nistru la Tisa si poate ca la acest inalt for ar fi strajuit
hiena stelei cu 5 colturi. Da, domnilor magistrati, iata marea
vina a tineretului. Vina de a fi facut istorie romaneasca.
Acesta e procesul. Procesul intre doua lumi: de-o parte lumea
minuscula a politicienilor, a tradatorilor de patrie, a
scursorilor galitiene, a intereselor antiromanesti, a
deeftistilor, a urzitorilor capitulatiei. De cealalta parte,
lumea noastra romaneasca, lumea tineretului crestin, disciplinat
si crescut in ideea jertfei pentru patrie. Tineretul acesta care
isi extrage sucul de viata din traditiile sfinte ale neamului si
care se infrateste in gand si in fapta cu voievozii. Lumea
destinului romanesc. De-o parte lumea pravalitorilor de neam, de
celalata parte lumea invierii neamului romanesc. La mijloc Dvs.,
cu dreapta balanta. Cantariti faptele, cumpaniti situatiile, si
cu toata gravitatea pe care v-o da marea responsabilitate cu
care sunteti investiti, in dreapta judecata sub semnul crucii
lui Dumnezeu si calauziti e aspiratia neamului intreg: Alegeti,
judecati si hotarati!




|
|