:.
Mircea Eliade De ce cred in biruinta
Miscarii Legionare

("Buna Vestire", anul I, nr.244, din 17
decembrie 1937)
Dl. Mircea Eliade, membru al Societatii Scriitorilor Romani, a
binevoit sa ne raspunda
urmatoarele la ancheta ziarului nostru: "De ce cred in biruinta
Miscarii Legionare":
"Cred in destinul neamului romanesc - de aceea cred in biruinta
Miscarii Legionare. Un neam care a dovedit uriase puteri de
creatie, in toate nivelurile realitatii, nu poate naufragia la
periferia istoriei, intr-o democratie balcanizata si intr-o
catastrofa civila. Putine neamuri europene au fost inzestrate de
Dumnezeu cu atatea virtuti ca neamul romanesc. Unitatea
lingvistica este aproape un miracol (limba romana este singura
limba romanica fara dialecte). Romanii au fost cei mai buni
creatori de State din Sud-Estul Europei. Puterea de creatie
spirituala a neamului nostru sta marturie in folclor, in arta
populara, in sensibilitatea religioasa. Un neam harazit cu
atatea virtuti - biologice, civile, spirituale - poate el pieri
fara sa-si fi implinit marea sa misiune istorica? Poate neamul
romanesc sa-si sfarseasca viata in cea mai trista descompunere
pe care ar cunoaste-o istoria, suparat de mizerie si sifilis,
cotropit de evrei si sfartecat de streini, demoralizat, tradat,
vandut pentru cateva sute de milioane de lei? Oricat de mare ar
fi vina parintilor nostri, pedeapsa ar fi prea neinduplecata. Nu
pot crede ca neamul romanesc a rezistat o mie de ani, cu arma in
mana, ca sa piara ca un las, astazi, imbatat de vorbe si alcool,
imbecilizat de mizerie si paralizat de tradare. Cine nu se
indoieste de destinul neamului nostru nu se poate indoi de
biruinta Miscarii Legionare. Cred in aceasta biruinta, pentru
ca, inainte de toate, cred in biruinta duhului crestin. O
miscare izvorata si alimentata de spiritualitatea crestina, o
revolutie spirituala care lupta, in primul rand, impotriva
pacatului si nevredniciei, nu este o miscare politica. Ea este o
revolutie crestina. Cuvantul Mantuitorului a fost inteles si
trait in felurite chipuri, de catre toate neamurile crestine,
de-a lungul istoriei. Dar niciodata un neam intreg n-a trait o
revolutie crestina cu toata fiinta sa; niciodata cuvantul
Mantuitorului n-a fost inteles ca o revolutie a fortelor
sufletesti impotriva pacatelor slabiciunii carnii; niciodata un
neam intreg nu si-a ales ca ideal de viata calugaria si ca
mireasa - moartea. Astazi, lumea intreaga sta sub semnul
revolutiei. Dar, in timp ce alte popoare traiesc aceasta
revolutie in numele luptei de clasa si al primatului
economic(comunismul) sau al Statului(fascismul), ori al
rasei(hitlerismul) - Miscarea Legionara s-a nascut sub semnul
Arhanghelului Mihail si va birui prin harul dumnezeiesc.
De aceea, in timp ce toate revolutiile contemporane sunt
politice, revolutia legionara este spirituala si crestina. In
timp ce toate revolutiile contemporane au ca scop cucerirea
puterii de catre o clasa sociala sau de catre un om - revolutia
legionara are drept tinta suprema mantuirea neamului, impacarea
neamului romanesc cu Dumnezeu, cum a spus Capitanul.
De aceea, sensul Miscarii Legionare se deosebeste de tot ce s-a
facut pana astazi in istorie si biruinta legionara va aduce dupa
sine nu numai restaurarea virtutilor neamului nostru, o Romanie
vrednica, demna si puternica - ci va crea un om nou,
corespunzator unui nou tip de viata europeana. Omul nou nu s-a
nascut niciodata dintr-o miscare politica - ci intotdeauna dintr-o
revolutie spirituala, dintr-o vasta prefacere launtrica. Asa s-a
nascut omul nou al Crestinismului, al Renasterii etc. - dintr-un
desavarsit primat al spiritului impotriva temporalului, dintr-o
biruinta a duhului impotriva carnii. Omul nou se naste printr-o
adevarata traire si fructificare a libertatii. Cred in biruinta
Miscarii Legionare pentru ca cred in libertate, in puterea
sufleteasca impotriva determinismului biologic si economic.
Cei care vin in Legiune vin pentru ca se simt liberi.
Instinctele lor de conservare, lasitatile care zac in sufletul
fiecaruia, frica - toate acestea sunt infranate. Legionarul nu
mai e robul determinismului si al instinctelor biologice. El
stie ca <<n-are nici un sens>>, ca <<n-are nimic de castigat>>
integrandu-se in Legiune. Dimpotriva, stie ca va fi lovit in <<interesele>>
lui, ca viata va fi mai grea, ca poate va intra in temnite sau
poate va da piept chiar cu moartea. Toate <<interesele>> si
instinctele acestea, care <<determina>> viata fiecarui om, sunt
infranate prin marele gest de libertate al aderarii la Miscarea
Legionara. Se poate spune, fara urma de paradox, ca singurii
oameni care cunosc si traiesc libertatea sunt astazi, in
Romania, legionarii.
Cei care nu cunosc Legiunea, ca si cei care lupta impotriva ei,
continua sa vorbeasca despre <<dictatura>> si se mira ca tinerii
intelectuali adera cu atata spontaneitate la o miscare <<fascista>>,
in care <<personalitatea>> este strivita si libertatea -
suprimata. Am avut prilejul sa ma ocup altadata de subita
admiratie a oamenilor nostri politici pentru <<personalitate>>,
de teama lor ca in Romania nu se vor mai putea ridica <<personalitatile>>.
Ii intrebam atunci cate <<personalitati>> a creat regimul
libertatii democratice. Unde sunt? Care sunt? Si mai intrebam ce-au
facut politicienii nostri pentru oamenii cu adevarat <<personalitate>>
care au iesit la lumina prin munca, geniul sau talentul lor si
au fost osanditi la o viata de mediocritate si jertfa. Ce-au
facut politicienii nostri, din toate partidele, pentru un Lucian
Blaga, un Aron Cotrus, un Camil Petrescu, un Perpessicius si
altii? Ce-au facut politicienii pentru generatia tanara de
carturari, artisti, tehnicieni si ganditori? Care este tanarul
cu <<personalitate>> pe care l-a descoperit vreun partid politic
si l-a pus la locul pe care-l merita, i-a dat putinta sa-si
fructifice inteligenta sau talentul pentru binele obstesc? Eu
stiu ca au fost <<descoperiti>> o suma de afaceristi precoci,
secretari <<inteligenti>> si lichele domestice, cu care s-au <<intinerit>>
cadrele partidelor. Apologetii acestia de ultima ora ai <<personalitatii>>
sunt tot atat de ridicoli pe cat sunt de ipocriti. Le aminteam
cu alt prilej ca, in cele mai disciplinate si mai severe ordine
calugaresti catolice, s-au putut inalta totusi destule
personalitati.
Un Thomas din Aquino nu seamana cu un Francis din Assisi, un
Bonaventura cu un Francois de Salle. Personalitatea creste si
rodeste pretutindeni si, cu cat e mai severa disciplina, cu atat
<<personalitatea>> se defineste mai precis. Disciplina nu e
totuna cu <<dictatura>>, cum lasa a se-ntelege ponegritorii
Legiunii. Disciplina creste si promoveaza personalitatile -
pentru ca orice act de ascultare poate fi un act de comanda
asupra ta insuti, asupra vietii biologice, care incearca sa te
mentina in evaziv, in comoditate, in caldicel. Disciplina te
intareste pe tine, iti faureste personalitatea. De aceea,
cavalerii medievali si feudali au fost atat de liberi si de
darji; pentru ca jurasera credinta( <<Fides>>, <<Trust>>, <<Treve>>)
unui sef…Cred in biruinta Miscarii Legionare pentru ca cred in
dragoste. Dragostea singura preface bestia in om, inlocuind
instinctele prin libertate. <<Dillige et quod vis fac>>, spunea
Fericitul Augustin: <<Iubeste si fa ce vrei!>>. Cel care iubeste
cu adevarat e liber. Dar dragostea transfigureaza pe om si
libertatea pe care si-o dobandeste insul iubind nu va stanjeni
pe nimeni, nu va face sa sufere pe nimeni. Legionarii nu sunt
numai camarazi, sunt frati. Si este atat de puternic valul de
dragoste pe care il duc pretutindeni cu ei legionarii incat,
daca n-ar fi decat el singur, si tot ar trebui sa nadajduim in
invierea neamului romanesc, adica in biruinta Miscarii Legionare.
Cred in destinul neamului nostru; cred in revolutia crestina a
omului nou; cred in libertate, in personalitate si in dragoste.
De aceea cred in biruinta Miscarii Legionare, intr-o Romanie
mandra si puternica, intr-un stil nou de viata, care va
transforma in valori spirituale de universala circulatie
bogatiile sufletului romanesc".

|
|