www.gardadefier.tk Totul Pentru Tara
.:Acasa | Codreanu | Forum | Politica |Ad.Favorite :.
   .:Miscarea :.
 o Articole
 o Capitanul
 o Doctrina
 o Biografii
 o Cronologie

 


 

 .:Interes:.
 o Imagini
 o Documente
 o
Poezii

 

 

 

 

   .:Prezent:.
o Investigati
o Politica
Stiri                      o Sondaje


 :. Sa stam stramb si sa judecam drept: Cazul N.Iorga


Avem, atâtia morti, atâtea oseminte
Că fruntea-i grea de amintirea lor,
Purtăm în piept solarele morminte
Si de lumină coastele de dor!
Radu Gyr

Într-o lume de valori întoarse, în care minciuna este adevăr, nerusinarea pudoare, răul este binele, iar ridicolul sublimul, viata si opera marelui savant N. Iorga sunt reduse la un singur moment din viata lui, momentul final, nu al carierei sale de profesor, istoric, literat, politician, ci al vietii însăsi: uciderea lui de către legionari, la 27 noiembrie 1940, ca si când altceva din viata si vasta lui operă ar fi lipsit de importantă.

Mi se pare un lucru nedemn mediatizarea acestui aspect într-o perioadă de completă debusolare, sărăcită de repere socio-morale, din care nu mai întelegi nimic, nici ceea ce a fost, nici ceea ce este.

Oare ce s-ar întâmpla, nu cu imaginea României în lume sau în Europa, ci cu propria constiintă în fata lui Dumnezeu si a mortilor nostri, dacă toate valorile românesti – culturale, istorice, politice etc. – ar fi consemnate în Cartea Neamului doar prin aspectul mortii lor? O listă a lor nu numai că ne-ar întuneca ratiunea, dar ne-ar tulbura si cugetul crestinesc, făcân-du-ne responsabili ca fii ai acestui popor care-si omoară, aidoma celor din vechime, proorocii.

Câteva exemple sunt suficiente pentru a ne obliga la o cercetare dreaptă, la o judecată nepărtinitoare a modului cum au sfârsit înaintasii nostri, care ne-au lăsat mostenire nu numai operele, dar si viata or ca model de probitate sufletească, de dăruire si dragoste pentru Dumnezeu si Tară.

Geniul nostru national, Mihai Eminescu, moare nebun într-un ospiciu; revolutionarul si istoricul Nicolae Bălcescu sfârseste exilat, într-o închisoare din Palermo; conducătorii de osti si de tară: Mihai Viteazu, Ioan Vodă cel Cumplit, Tudor Vladimirescu si altii sunt ucisi prin trădare; filosoful Nae Ionescu moare otrăvit, în vila sa de la Snagov; romancierul Liviu Rebreanu si actorul Constantin Tănase sunt împuscati de rusi sau ucisi la ordinul acestora; elita intelectualitătii si politicii românesti interbelice – două generatii: tinerii si vârstnicii, dintre care amintim câteva nume mai cunoscute si acceptate oficial de epoca actuală: poetul Vasile Voiculescu, profesorul George Manu, Iuliu Maniu, Brătienii – moare/ este omorâtă în închisorile comuniste din tară.

Corneliu Codreanu, seful Miscării Legionare, împreună cu 13 camarazi sunt ucisi prin strangulare în dreptul pădurii Tâncăbesti, în noaptea Sfântului Andrei a anului 1938. Si altii, si altii, stiuti si nestiuti, frati de-ai lui Abel, care strigă din pământ către celălalt frate, Cain, care i-a ucis.

Nu spun că este lipsită de sens sau de importantă cunoasterea acestor date, dar a vorbi despre N. Iorga numai din perspectiva mortii lui, acoperind cu uitare opera sa si lăsând în umbră moartea atâtor români care, prin opera, dar mai ales prin viata lor, ne-au pecetluit identitatea, individualitatea si apartenenta la vesnicie, este un gest de impietate adus atât memoriei lor, cât si constiintei noastre nationale, zidite prin viata si moartea lor.

Personalitatea lui N. Iorga este coplesitoare prin activitatea creatoare care l-a impus în Panteonul cultural-istoric: Academii, Universităti, Biblioteci, Institutii de învătământ; analiza celor 1.250 de volume si a celor 25.000 de articole publicate (conform Jurnalului national, din 8 martie a.c.) este de competenta istoricilor si a literatilor, nu a noastră. Perspectiva prezentării personalitătii lui N. Iorga nu vizează bogătia de idei, de date istorice cuprinse în opera sa, nici locul pe care îl ocupă în domeniul cultural, istoric etc., ci locul pe care îl ocupă în constiinta poporului său, în inima si cugetul românului. Ca atare, nu judecata istorico-valorică, ci judecata bunului simt, judecata simplă, clară si dreaptă, la îndemâna omului de rând va fi punctul de referintă în întelegerea cazului N. Iorga, atât de mediatizat la vreme de nevoi.

Punctul de plecare îl constituie asasinatul, privit ca element exterior, concret, ca sfârsit al vietii care, paradoxal, devine centru de greutate în conturarea si reflectarea personalitătii celui în cauză în constiinta colectivitătii, post mortem. Păstrând proportiile, o comparatie de situatii similare, situate pe axe diferite ale timpului si spatiului, este imperioasă în întelegerea corectă a cazului în discutie.
Concret:
1. La 27 noiembrie 1940 este asasinat N. Iorga de o echipă de legionari, condusă de Traian Boieru. Din cauza “terorii legionare” – România era atunci stat national-legionar – nimeni nu plânge, toată lumea tace: Academia, Universitatea, Biblioteca, Societatea scriitorilor, Magistratura, Armata, Biserica. (Informatiile sunt culese din Jurnalul national, 8 martie 2004, vezi scrisoarea lui Al.T. Stamatiad către Perpessicius.)
2. În noaptea Sfântului Andrei, 29/30 noiembrie 1938, este asasinat/ strangulat seful Miscării Legionare, Corneliu Z. Codreanu, de o echipă condusă de maiorii Dinulescu si Macovescu. Legionarii, aflati, la rândul lor, sub teroarea carlistă – trebuie stiut că România a trăit terori, altele decât cea mediatizată din timpul cât legionarii au ocupat functii în guvernare – si-au plâns Căpitanul chiar sub mitralierele si baionetele jandarmilor care îi păzeau (vezi Mircea Eliade, Noaptea de sânziene).
3. În anul 33, Iisus Hristos, Fiul lui Dumnezeu, este răstignit în deplina domnie a marilor arhierei iudaici Ana si Caiafa, prigonitori ai Mântuitorului si ai ucenicilor Săi. Sfânta Fecioară Maria, Maica Sa si o parte dintre ucenici, inclusiv câteva femei, trec prin cordonul celor care Îl păzeau pe Iisus si, la picioarele Crucii, Îl plâng pe Cel Răstignit.
4. În domnia celor 60 de ani de comunism, de teroare satanică, întemeiată pe uciderea aproapelui, cei rămasi după asasinarea celor dragi nu aveau alt drept decât acela de a-si plânge mortii.

De când e lumea si pământul nu a existat vreo interdictie asupra lacrimii. Si atunci te întrebi în gând sau cu glas mare: cum au putut legionarii să interzică plânsul la moartea marelui istoric N. Iorga? Cum au putut legionarii să înspăimânte o societate întreagă, Forurile ei superioare care o reprezentau? Dar Biserica? Slujitoarea lui Dumnezeu s-a temut mai mult de legionari, decât de Dumnezeu? De ce a tăcut si nu si-a manifestat sentimentele fată de gestul asasinilor sau măcar piosenia fată de fiul ei căzut victimă a dezlăntuirii răzbunării acestora?!

Să răspundă fiecare la aceste întrebări după logica lucrurilor sau după judecata proprie.

Celălalt aspect al problemei tine de prezentul actual, scăpat de dominatia celor patru terori, prezent în care drepturile si libertătile cetătenesti sunt garantate si ocrotite prin lege. Ca atare, lucru evident si evidentiat de însăsi mass media, cea care pune în discutie asasinarea lui N. Iorga de către legionari, fiecare îsi plânge si îsi omagiază “mortul” cum vrea, cum stie si cum poate. “Sunt înfrângeri si morti care trezesc un neam la viată, cum sunt biruinte dintre acelea care-l adorm” preciza într-un articol N. Iorga.
Să privim lucrurile cu luare aminte la ceea ce s-a întâmplat în istoria noastră si a omenirii, să ne gândim la Dumnezeu că este Judecător drept, că nu putem sta împotriva judecătilor Sale! Căci, după moartea alesilor Lui, indiferent de felul si de veacul în care s-a petrecut, crestinii nu pun semnul întrebării, ci virgulă.

A murit Eminescu, geniul nostru. Academia, Universitatea, Scoala, Biserica, multimea vorbesc sau plâng. A murit Corneliu Codreanu, Biserica – prin pomeniri religioase –, mass media, tinerii si bătrânii vorbesc, îl aniversează sau comemorează de cel putin patru ori pe an. Îl omagiază în versuri si cântări.

A murit N. Iorga. Ca în scrisoarea lui Al. T. Stamatiad: forurile culturale tac; Biserica tace si ea. Numai presa vorbeste. Pentru cine? Si pentru ce? Mormântul lui din Cimitirul Bellu e fără lumânare si candelă, fără coroane si flori, fără lacrimă, fără slujbă religioasă. De ce?
Într-o lume de valori întoarse, de interese meschine si de calcule politice, după moartea lui N. Iorga s-a pus ca semn de punctuatie nu virgulă, ci punct.

Cornelia Stegaru ("Permanente" Nr.3-4/2004)

 

 

 

 

 
:GuestBook : :
 
                           żMiscarea Legionara Totul Pentru Tara Nimic Pentru Noi

                                                   

 .:Legiunea:.
 o Cantece
 o
Ortodoxie
 o
Carti
 o
Istorie
 o
Personalitati


 

 

 .:Muzica :.
 o Martiri
 o Atitudini
 o
Circulare



 

 

 

  .:Romania.
 o Vom Invinge
 o Iadul Comunist
 o Regele
 o
Legaturi

 

 

.www.gardadefier.tk Ř 2004 by CSS. email 2004@gardadefier.tk

                                                                  

                                                                                                     statistici.ro