:. Sa stam stramb si sa judecam drept:
Cazul N.Iorga
Avem, atâtia morti, atâtea oseminte
Că fruntea-i grea de amintirea lor,
Purtăm în piept solarele morminte
Si de lumină coastele de dor!
Radu Gyr
Într-o lume de valori întoarse, în care minciuna este adevăr,
nerusinarea pudoare, răul este binele, iar ridicolul sublimul,
viata si opera marelui savant N. Iorga sunt reduse la un singur
moment din viata lui, momentul final, nu al carierei sale de
profesor, istoric, literat, politician, ci al vietii însăsi:
uciderea lui de către legionari, la 27 noiembrie 1940, ca si
când altceva din viata si vasta lui operă ar fi lipsit de
importantă.
Mi se pare un lucru nedemn mediatizarea acestui aspect într-o
perioadă de completă debusolare, sărăcită de repere
socio-morale, din care nu mai întelegi nimic, nici ceea ce a
fost, nici ceea ce este.
Oare ce s-ar întâmpla, nu cu imaginea României în lume sau în
Europa, ci cu propria constiintă în fata lui Dumnezeu si a
mortilor nostri, dacă toate valorile românesti – culturale,
istorice, politice etc. – ar fi consemnate în Cartea Neamului
doar prin aspectul mortii lor? O listă a lor nu numai că ne-ar
întuneca ratiunea, dar ne-ar tulbura si cugetul crestinesc,
făcân-du-ne responsabili ca fii ai acestui popor care-si omoară,
aidoma celor din vechime, proorocii.
Câteva exemple sunt suficiente pentru a ne obliga la o cercetare
dreaptă, la o judecată nepărtinitoare a modului cum au sfârsit
înaintasii nostri, care ne-au lăsat mostenire nu numai operele,
dar si viata or ca model de probitate sufletească, de dăruire si
dragoste pentru Dumnezeu si Tară.
Geniul nostru national, Mihai Eminescu, moare nebun într-un
ospiciu; revolutionarul si istoricul Nicolae Bălcescu sfârseste
exilat, într-o închisoare din Palermo; conducătorii de osti si
de tară: Mihai Viteazu, Ioan Vodă cel Cumplit, Tudor
Vladimirescu si altii sunt ucisi prin trădare; filosoful Nae
Ionescu moare otrăvit, în vila sa de la Snagov; romancierul
Liviu Rebreanu si actorul Constantin Tănase sunt împuscati de
rusi sau ucisi la ordinul acestora; elita intelectualitătii si
politicii românesti interbelice – două generatii: tinerii si
vârstnicii, dintre care amintim câteva nume mai cunoscute si
acceptate oficial de epoca actuală: poetul Vasile Voiculescu,
profesorul George Manu, Iuliu Maniu, Brătienii – moare/ este
omorâtă în închisorile comuniste din tară.
Corneliu Codreanu, seful Miscării Legionare, împreună cu 13
camarazi sunt ucisi prin strangulare în dreptul pădurii
Tâncăbesti, în noaptea Sfântului Andrei a anului 1938. Si altii,
si altii, stiuti si nestiuti, frati de-ai lui Abel, care strigă
din pământ către celălalt frate, Cain, care i-a ucis.
Nu spun că este lipsită de sens sau de importantă cunoasterea
acestor date, dar a vorbi despre N. Iorga numai din perspectiva
mortii lui, acoperind cu uitare opera sa si lăsând în umbră
moartea atâtor români care, prin opera, dar mai ales prin viata
lor, ne-au pecetluit identitatea, individualitatea si
apartenenta la vesnicie, este un gest de impietate adus atât
memoriei lor, cât si constiintei noastre nationale, zidite prin
viata si moartea lor.
Personalitatea lui N. Iorga este coplesitoare prin activitatea
creatoare care l-a impus în Panteonul cultural-istoric: Academii,
Universităti, Biblioteci, Institutii de învătământ; analiza
celor 1.250 de volume si a celor 25.000 de articole publicate
(conform Jurnalului national, din 8 martie a.c.) este de
competenta istoricilor si a literatilor, nu a noastră.
Perspectiva prezentării personalitătii lui N. Iorga nu vizează
bogătia de idei, de date istorice cuprinse în opera sa, nici
locul pe care îl ocupă în domeniul cultural, istoric etc., ci
locul pe care îl ocupă în constiinta poporului său, în inima si
cugetul românului. Ca atare, nu judecata istorico-valorică, ci
judecata bunului simt, judecata simplă, clară si dreaptă, la
îndemâna omului de rând va fi punctul de referintă în
întelegerea cazului N. Iorga, atât de mediatizat la vreme de
nevoi.
Punctul de plecare îl constituie asasinatul, privit ca element
exterior, concret, ca sfârsit al vietii care, paradoxal, devine
centru de greutate în conturarea si reflectarea personalitătii
celui în cauză în constiinta colectivitătii, post mortem.
Păstrând proportiile, o comparatie de situatii similare, situate
pe axe diferite ale timpului si spatiului, este imperioasă în
întelegerea corectă a cazului în discutie.
Concret:
1. La 27 noiembrie 1940 este asasinat N. Iorga de o echipă de
legionari, condusă de Traian Boieru. Din cauza “terorii
legionare” – România era atunci stat national-legionar – nimeni
nu plânge, toată lumea tace: Academia, Universitatea, Biblioteca,
Societatea scriitorilor, Magistratura, Armata, Biserica. (Informatiile
sunt culese din Jurnalul national, 8 martie 2004, vezi
scrisoarea lui Al.T. Stamatiad către Perpessicius.)
2. În noaptea Sfântului Andrei, 29/30 noiembrie 1938, este
asasinat/ strangulat seful Miscării Legionare, Corneliu Z.
Codreanu, de o echipă condusă de maiorii Dinulescu si Macovescu.
Legionarii, aflati, la rândul lor, sub teroarea carlistă –
trebuie stiut că România a trăit terori, altele decât cea
mediatizată din timpul cât legionarii au ocupat functii în
guvernare – si-au plâns Căpitanul chiar sub mitralierele si
baionetele jandarmilor care îi păzeau (vezi Mircea Eliade,
Noaptea de sânziene).
3. În anul 33, Iisus Hristos, Fiul lui Dumnezeu, este răstignit
în deplina domnie a marilor arhierei iudaici Ana si Caiafa,
prigonitori ai Mântuitorului si ai ucenicilor Săi. Sfânta
Fecioară Maria, Maica Sa si o parte dintre ucenici, inclusiv
câteva femei, trec prin cordonul celor care Îl păzeau pe Iisus
si, la picioarele Crucii, Îl plâng pe Cel Răstignit.
4. În domnia celor 60 de ani de comunism, de teroare satanică,
întemeiată pe uciderea aproapelui, cei rămasi după asasinarea
celor dragi nu aveau alt drept decât acela de a-si plânge mortii.
De când e lumea si pământul nu a existat vreo interdictie asupra
lacrimii. Si atunci te întrebi în gând sau cu glas mare: cum au
putut legionarii să interzică plânsul la moartea marelui istoric
N. Iorga? Cum au putut legionarii să înspăimânte o societate
întreagă, Forurile ei superioare care o reprezentau? Dar
Biserica? Slujitoarea lui Dumnezeu s-a temut mai mult de
legionari, decât de Dumnezeu? De ce a tăcut si nu si-a
manifestat sentimentele fată de gestul asasinilor sau măcar
piosenia fată de fiul ei căzut victimă a dezlăntuirii răzbunării
acestora?!
Să răspundă fiecare la aceste întrebări după logica lucrurilor
sau după judecata proprie.
Celălalt aspect al problemei tine de prezentul actual, scăpat de
dominatia celor patru terori, prezent în care drepturile si
libertătile cetătenesti sunt garantate si ocrotite prin lege. Ca
atare, lucru evident si evidentiat de însăsi mass media, cea
care pune în discutie asasinarea lui N. Iorga de către legionari,
fiecare îsi plânge si îsi omagiază “mortul” cum vrea, cum stie
si cum poate. “Sunt înfrângeri si morti care trezesc un neam la
viată, cum sunt biruinte dintre acelea care-l adorm” preciza
într-un articol N. Iorga.
Să privim lucrurile cu luare aminte la ceea ce s-a întâmplat în
istoria noastră si a omenirii, să ne gândim la Dumnezeu că este
Judecător drept, că nu putem sta împotriva judecătilor Sale!
Căci, după moartea alesilor Lui, indiferent de felul si de
veacul în care s-a petrecut, crestinii nu pun semnul întrebării,
ci virgulă.
A murit Eminescu, geniul nostru. Academia, Universitatea, Scoala,
Biserica, multimea vorbesc sau plâng. A murit Corneliu Codreanu,
Biserica – prin pomeniri religioase –, mass media, tinerii si
bătrânii vorbesc, îl aniversează sau comemorează de cel putin
patru ori pe an. Îl omagiază în versuri si cântări.
A murit N. Iorga. Ca în scrisoarea lui Al. T. Stamatiad:
forurile culturale tac; Biserica tace si ea. Numai presa
vorbeste. Pentru cine? Si pentru ce? Mormântul lui din Cimitirul
Bellu e fără lumânare si candelă, fără coroane si flori, fără
lacrimă, fără slujbă religioasă. De ce?
Într-o lume de valori întoarse, de interese meschine si de
calcule politice, după moartea lui N. Iorga s-a pus ca semn de
punctuatie nu virgulă, ci punct.
Cornelia Stegaru ("Permanente" Nr.3-4/2004)
|
|