:.
Razboi in Irak

Cauza
razboiului consta in lepadarea oamenilor de Dumnezeu si de legea
Lui. Lepadarea de Dumnezeu si netrebnicia din timp de pace a
oamenilor provoaca razboiul. Atunci cand oamenii merita razboiul,
atunci cand acumuleaza cauze de razboi, razboiul vine fie ca o
vor ei, fie ca nu o vor. (…) Atata vreme cat oamenii se
razboiesc cu Dumnezeu prin gandurile, poftele si faptele lor,
degeaba viseaza la pace. Fie ca vor sau nu, razboiul n-are cum
sa nu vina acolo unde este semanata samanta razboiului. Razboiul
impotriva lui Dumnezeu, pe fata sau intr-ascuns, duce inevitabil
la razboi intre oameni. “Ca nu este pace necredinciosilor, zice
Domnul” (Isaia, 48,22). In zilele noastre, se vorbeste in gura
mare despre pace mai mult ca oricand, in vreme ce popoarele se
pregatesc de razboi mai mult decat oricand. Este greu ca aceasta
fatarnicie sa nu fie pedepsita prin razboi.”
Episcopul Nicolae Velimirovici -“Razboiul si Biblia”
14 martie 2003
In pragul furtunii
Traim acum probabil ultimele zile de pace in Orientul Mijlociu.
Linistea dinaintea furtunii. Teatrul diplomatic la care am
asistat in ultimele luni nu a fost altceva decat o simpla
mascarada. Acest razboi a fost hotarat deja imediat dupa 11
septembrie 2001, cand presedintele Bush anunta "o campanie
indelungata", anunt care a fost urmat de modificarea doctrinei
militare a SUA prin recursul la "razboiul preventiv" si de
refuzul de a recunoaste Curtea Penala Internationala de la Haga.
S-ar putea insa sa fim nevoiti sa ne intoarcem si mai mult in
timp, poate chiar la 11 septembrie 1990, cand presedintele
George Bush Sr. anunta zorii unei "noi ordini mondiale". Din
motive necunoscute, razboiul care a urmat in 1991 impotriva
Irakului nu a fost dus pana la capat. Poate ca a trebuit sa vina
lovitura de la 11 septembrie 2001 pentru ca populatia Americii
si a restului lumii sa fie convinsa de "legitimitatea" acestei
campanii.
Miza acestui razboi nu este nici "dezarmarea" Irakului (exista
alte tari cu arme mult mai periculoase) nici "nerespectarea
rezolutiilor ONU" (cate alte rezolutii nu au fost in trecut
simple petice de hartie?), ci tocmai "noua ordine mondiala".
Aceasta este si semnificatia teatrului diplomatic care se joaca
pe scena ONU in aceste zile. Lumea islamica in intregul ei, deci
si Irakul, a priceput de mult ca SUA sunt hotarate sa porneasca
acest razboi cu orice pret, cautand doar pretextul potrivit. Si
atunci, la ce bun sa se dezarmeze de bunavoie, dincolo de
concesiile facute in sila inspectorilor ONU? Coalitia "anti-americana"
cu Franta si Germania in frunte, este probabil constienta de
faptul ca asa-zisele succese partiale ale inspectiilor se
datoreaza exclusiv atitudinii intransigente a SUA si a
amenintarii folosirii fortei. Fara aceasta, Irakul i-ar alunga
pur si simplu pe inspectori, asa cum a mai facut-o in trecut.
Miza politicii acestor tari este insa alta. Ele doresc o
contrabalansare a puterii Americii, care are tendinta sa ia
destinele intregii lumi in propriile maini.
Ceea ce se intampla acum este la urma-urmei o consecinta a
politicii americane din ultimele decenii. Unii acuza "pacifismul"
si "slabiciunea" Europei Occidentale. Dar cui se datoreaza
arhitectura si mentalitatea vest-europeana postbelica, daca nu
americanilor? Fara aceasta evolutie a Europei Occidentale,
aceasta nu ar fi fost probabil in ziua de azi atat de dependenta
de sprijinul militar american, iar America nu ar fi ajuns la
rolul de putere dominanta in cadrul NATO, asa cum il are in
prezent. SUA se lovesc acum de pacifismul european pe care ei
l-au nasit, sa ne reamintim numai de actiunile de "reeducare"
(sic!) din Germania duse pe scara larga imediat dupa incheierea
razboiului. Dar si Saddam Hussein, cel care acum pare a fi
inamicul nr. 1 al Americii, este o creatura sustinuta in trecut
de puterile occidentale, in special de SUA si de Franta. La
sfarsitul anilor '70 si in anii '80 s-a dorit ca guvernul
secular de la Bagdad sa fie o contrapondere la regimul islamist
de la Teheran. Cei care i-au livrat dictatorului irakian
tehnologie si arme de distrugere in masa au fost chiar
americanii, iar ironia soartei face ca negociatorul acestor
tranzactii sa fi fost chiar actualul ministru american al
apararii. Nu credem ca americanii nu au stiut cine era Saddam la
vremea in care il inarmau pana in dinti, sau ca dictatorul de la
Bagdad a fost candva o simpla marioneta a americanilor, care s-a
intors la un moment dat impotriva lor. Probabil ca folosirea "creaturii"
Saddam a fost gandita pe termen limitat, pentru a impiedica
exinderea islamismului in zona, dupa care ar fi urmat
distrugerea sa. De aceea vom asista probabil in curand la
desavarsirea a ceea ce s-a inceput la inceputul anilor '90, in
precedentul razboi din Golf.
Problema "legitimitatii" acestui razboi a fost mult discutata.
In fata opozitiei inversunate a Papei Ioan Paul al II-lea, au
fost unii comentatori politici de la noi care au facut recurs la
principiile "razboiului just" enuntate de Toma d'Aquino.
Concluzionand ca un razboi american in Irak se incadreaza in ele,
reticentele Sfantului Parinte au fost respinse ca ... "nefondate
teologic"! Culmea! De parca SUA ar fi un stat ... catolic! Daca
se doreste "legitimarea" morala a acestui razboi, atunci sa se
faca exclusiv pe baza principiilor care stau la baza SUA: "libertate,
toleranta, drepturile omului, etc". Nu veniti, domnilor, cu
crestinismul, pentru ca SUA sunt un stat care nu are nimic de-a
face cu adevarata traditie crestina! Atunci cand lucrurile se
vor limpezi si vom intelege mai bine ce se intampla, traditia
crestina va rosti cu siguranta un cuvant raspicat in aceasta
chestiune. Daca nu prin ierarhii ei, se va gasi pana la urma
cine s-o faca.
Pana atunci, pentru cei care cauta motive de "legitimare" a
razboiului, propunem un criteriu cat se poate de simplu: ai
dreptul sa sustii acel razboi, acea cauza, pentru care ai lua in
considerare sa-ti dai propria viata, daca prin asta copiii tai
ar avea parte de o lume mai buna. Un razboi "legitim si necesar"
trebuie sa-si pastreze acest caracter chiar si in conditiile
absentei unei superioritati tehnologice si militare care ar
putea reduce pierderile proprii la minimum, crescandu-le in
schimb pe cele inamice la proportii apocaliptice. Ar pleca oare
America la razboi in Golf daca ar avea o armata dotata la
nivelul celei ... irakiene, bazandu-se doar pe moralul trupelor
si pe credinta intr-o cauza justa? Oare cati din cei ale caror
atitudini de vitejie se rezuma la declaratii date din fotoliu s-ar
cobori ei insisi in campia infierbantata a Mesopotamiei sa duca
un astfel de razboi?
Bogdan Munteanu
21 martie 2003
A inceput razboiul in Irak
Ceea ce se profila deja cu multa vreme in urma a inceput: atacul
american impotriva Irakului. Relatarile de presa sunt confuze,
cenzurate si parte componenta a razboiului mediatic si
psihologic care se duce in paralel cu cel de pe teren. Multe din
afirmatiile cu iz spectacular nu sunt altceva decat pura
propaganda, adevarul fiind extrem de greu de identificat.
O probabila cadere a regimului de la Bagdad nu va fi regretata
de prea multa lume, nici macar in lumea islamica. Insa modul in
care aceasta s-ar realiza ar produce pagube ireparabile. In
primul rand civilii, a caror soarta risca sa devina o veritabila
tragedie umanitara, dar mai ales intreaga structura a relatiilor
internationale de pana acum. Rezultatul nu va fi mai putin
terorism, cum insinueaza oficialii americani, ci mai multa
instabilitate. In urma acestui razboi, indiferent de rezultatul
sau, sentimentele anti-americane si anti-evreiesti din lumea
islamica se vor accentua. Pusi in fata unei asemenea
demonstratii de forta si superioritate militara, careia o armata
clasica nu-i poate face fata, dusmanii Americii din lumea
islamica se vor considera indreptatiti sa recurga cu predilectie
la arma "terorismului", singura care nu poate fi combatuta cu
rachetele inteligente.
Nu putem sa ne infrangem temerea ca telul nemijlocit al acestui
razboi este provocarea in mod deliberat a unei "dezordini
mondiale", menita sa canalizeze intr-o directie de mult
stabilita tensiunile si disputele care mocnesc acum in Orient.
Asa-zisa dezarmare a Irakului nu este decat un simplu pretext
lipsit de consistenta ...
Traversam vremuri tulburi, cand binele pare tot mai greu de
identificat in mijlocul unui ocean de violenta care se extinde
in toate directiile. Si, culmea, aceste stihii sunt dezlantuite
chipurile in numele "luptei binelui impotriva raului" pe care
considera ca o duc toate taberele implicate.
Noi insa stim ca numai rabdarea si credinta ne pot deschide
ochii sufletesti cu care intr-o buna zi vom vedea totul mult mai
limpede. In viitorul nu prea indepartat mastile vor cadea, iar
adevarul va iesi la lumina in mod dureros si pentru multi din
cei care acum inca nu vad. Atunci va fi nevoie mai mult ca
oricand de resursele de credinta si de jertfa ale lumii crestine.
Sau cel putin a ceea ce va mai ramane cu adevarat crestin din
ea.

14 aprilie 2003
Dincolo de caderea statuilor
A fost nevoie de trei saptamani de lupte –sensibil mai mult
decat pronosticau initial optimistii- pana cand s-a ajuns la
deznodamantul prevazut de toata lumea: statuile lui Saddam
Hussein au cazut, una cate una, din toate orasele cucerite de
trupele americane. Doborarea lor, simbolica pentru sfarsitul
unui regim opresiv, a fost mediatizata pana la satietate pe
toate canalele. Dar aceasta eliberare (fara ghilimele!) nu s-a
soldat pana acum decat cu un gol imens. Un gol presarat de alte
simboluri, poate nu atat de spectaculare pe plan vizual, dar
mult mai profunde, posibil cu valente premonitorii pentru
viitorul acestei zone fierbinti a globului.
Tentativa de acoperire cu drapelul american a fetei statuii din
centrul Bagdadului a fost doar de scurta durata. Drapelul “stars
and stripes” a fost inlocuit imediat cu cel irakian, inainte ca
dictatorul turnat in bronz sa fie smuls (de catre un tanc
american!) de pe soclul unde trona de ani de zile. Aceasta dupa
ce cativa irakieni incercasera fara succes sa darame statuia
prin forte proprii, inarmati doar cu un baros si o funie.
Cunoscatorii islamului au descifrat in manifestarile de bucurie
ale populatiei siite din Bagdad un simbolism pur religios:
drapelul negru, piatra rotunda tinuta in mana, gesturile cu
mainile incrucisate care semnifica martiriul, scandarile “Saddam
este dusmanul lui Dumnezeu”. Izbucnirile de bucurie ale unui
curent religios asuprit au adus in prim-plan semne si valori de
o cu totul alta natura decat cele purtate de tancurile
eliberatorilor. Acestia au imprimat pe… cartile jocului de
poker(!) figurile principale ale fostului regim de la Bagdad, in
scopul recunoasterii lor de catre militarii americani. In
fruntea lor, asul de pica: nimeni altul decat Saddam Hussein,
cautat viu sau mort. Un contrast mai limpede intre doua “sisteme
de valori” nici ca se putea imagina…
Acele valuri imense de manifestari de bucurie la care se
asteptau poate americanii nu au mai avut loc. Au urmat doar
haosul, anarhia si jafurile pe scara larga. Totul sub privirile
pasive ale militarilor meniti sa aduca nu numai eliberarea, ci
totodata un sistem politic pretins superior, capabil sa
transforme Irakul intr-o “tara model” in regiune. Sa fie acest
dezinteres expresia faptului ca America a sustinut ca nu doreste
sa “ocupe” Irakul, lasand poporul acestei tari sa-si decida
singur soarta? Sa nu se considere oare americanii (macar
temporar) drept “ocupanti”, ca atare nefiind obligati sa se
supuna Conventiei de la Geneva privind asigurarea stabilitatii
si ordinii publice in teritoriul pe care il controleaza?
Chiar si asa, protectia unor obiective cu caracter simbolic se
putea face de la bun inceput. Sa nu uitam ca experienta trupelor
britanice din orasul Basra, care cazuse inaintea Bagdadului, era
deja cunoscuta, fiind limpede ca evenimentele se vor repeta
aidoma si in capitala. Propaganda americana a afirmat in
permanenta ca razboiul este dus in exclusivitate impotriva
regimului despotic si nu impotriva poporului asuprit. Ar fi fost
atunci peste puteri ca trupele americane sa fi protejat
spitalele din Bagdad in care se aflau internate mii de “victime
colaterale” ale razboiului? Aceste spitale au fost pur si simplu
jefuite, iar ranitii lasati in plata Domnului, fara ingrijire,
paturi si medicamente! Apararea acestor spitale ar fi fost un
gest de omenie fata de o populatie care a suferit de pe urma
unei dictaturi, a sanctiunilor internationale, a unui razboi
distrugator, si care trece acum prin haos si anarhie. Ar fi fost
un gest simbolic, menit sa confirme ca propaganda dusa
incontinuu e de fapt mai mult decat vorbe dulci.
Un gest la fel de semnificativ, care ar fi denotat respect fata
de istoria si traditiile poporului "eliberat" (acum totusi, se
cer ghilimele!) ar fi fost protejarea valorilor patrimoniului
istoric si cultural al acestuia, in special a Muzeului National
de Istorie si a Bibliotecii Nationale, care au cazut de asemenea
victima haitelor pradalnice. Valori nepretuite, care marcau
constiinta identitatii unuia din cele mai vechi popoare ale
lumii, au disparut in neant.
Evident, numarul limitat al militarilor americani din Bagdad i-a
impiedicat sa poata asigura ordinea peste tot. Dar nepasarea de
care s-a dat dovada in primele zile si lentoarea cu care se
organizeaza acum fortele de ordine parca nu se potriveste cu o
armata care planifica totul in cele mai mici detalii si care ar
trebui sa fie pregatita sa faca fata celor mai diverse scenarii.
Ar fi fost suficiente la inceput doar cateva gesturi simbolice
pentru a-si fi atras respectul si simpatia. Dar, mai presus de
aceasta, aceasta atitudine ar fi salvat vieti omenesti si opere
de arta si cultura de o valoare inestimabila.
Ramane de vazut daca acest dezinteres de acum se va transforma
in viitor intr-o deosebita grija pentru soarta poporului irakian,
sau daca el se va dovedi simptomatic pentru viitoarea atitudine
a Americii fata de poporul tarii "eliberate".
Democratiile instalate in tarile invinse in cel de-al doilea
razboi mondial, Germania si Japonia, au luat avant dupa doar
cativa ani de “supraveghere” americana. Dar aceste tari-model,
in care americanii considera ca ”transplantul de democratie” a
constituit o reusita, sunt populate de doua natiuni care la acea
ora aveau deja in sange cultul disciplinei si al muncii. Ceea ce
se intampla in aceste zile in Irak nu este din pacate de natura
sa confirme iluzia ca “modelul irakian” ar putea fi unul de
succes, pe urma celor doua amintite mai sus. Singurele nuclee de
ordine si stabilitate din aceasta tara devastata de razboi se
incheaga acum in jurul liderilor religiosi. Daca si acesta e un
simbol care are potentialul de a se transforma intr-o linie de
forta in viitor, atunci el nu poate decat sa displaca "eliberatorilor".
E greu de intuit viitorul pornind numai de la asemenea
evenimente disparate, fie ele oricat de semnificative. In orice
caz, am putea sa speram ca amenintarile americane la adresa
altor tari din zona sa fi avut numai un caracter “simbolic” in
sensul uzual al expresiei. Anume ca ele au fost menite doar sa
descurajeze Siria si Iranul de a interveni in conflict. Dar cel
mai probabil este ca si acest gest reprezinta un simbol menit sa
prefigureze o conduita viitoare cat se poate de reala. Pentru
cine a urmarit politica americana de dupa 11 septembrie 2001,
este limpede ca “eliberarea Irakului” nu are sens daca o privim
ca un eveniment de sine-statator, ci doar ca una din etapele
“razboiului impotriva terorismului”.
Pana una-alta, nu am fost inca anuntati ca acest razboi –despre
care am fost avertizati ca va fi lung si dificil- s-ar incheia
odata cu victoria din Irak…
Europa de Vest –de mana cu Rusia- sta si priveste frustrata si
neputincioasa toata aceasta desfasurare a evenimentelor, facand
mereu apeluri la pace (acele guverne occidentale care sustin SUA
merg impotriva curentului pacifist din societate). In orice caz,
europenii din vest in totalitatea lor manifesta tendinta
“rationala” de a abstractiza si institutionaliza principiile
umaniste cu care se identifica. Acestea prind contururi concrete
fie sub forma CPI, fie a politicii sociale, fie a fundamentelor
UE, fie a principiilor de drept international sub egida ONU la
care fac mereu apel. Dar prin aceasta ei risca sa goleasca
aceste valori de sensul lor uman. Poate ca tocmai de aceea ele
s-au dovedit neputincioase si sterile in valtoarea evenimentelor
prezente.
In schimb, sensul crestinismului rasaritean este acela ca binele
pe care doresti sa il faci sau sa il reprezinti izvoraste din
libertatea interioara a propriei persoane si nu din adeziunea
formala la niste principii sau institutii exterioare. Fara
indreptarea acestei libertati pe calea care duce catre Dumnezeu,
toate zidirile omenesti se vor narui. De aceea ar fi nimerit sa
incheiem tot prin cuvintele-avertisment ale episcopului Nicolae
Velimirovici, scrise in epoca interbelica, dar tot atat de
adevarate si in zilele noastre:
“Misiunea Europei era sa traiasca crestineste si sa ajute
fratilor sai, popoarelor pagane, sa se ridice la Hristos. In loc
de asta, Europa a cazut ea insasi in inchinarea la idoli. In loc
sa fie lumina lumii, ea s-a acoperit cu intuneric; si in loc sa
straluceasca persoanelor, ea se incapataneaza sa straluceasca
lucrurilor. Scopul pacii! De ce nu vorbeste nimeni si despre
acest lucru inaintea lui Dumnezeu si a oamenilor? Unii va vor
raspunde: “pentru cultura”, altii: “pentru progresul economic”,
altii: “pentru pastrarea creatiilor omenesti”, altii: “pentru
stat”, altii: “pentru siguranta vietii personale”. O galimatie!
Iata de ce cuvintele rasunatoare ale vremurilor noastre in
favoarea dezarmarii si pacii suna ca aurul calp: fiindca oamenii
nu cunosc scopul pacii pe care o cauta. Cei care o cauta in ziua
de astazi cel mai mult o cauta ca sa se poata inchina cat mai
comod si fara grija idolilor lor. Oare potentatii europeni si
americani cauta pacea din temere de Dumnezeu, sau pentru a trai
mai linistiti in nedreptate? Daca pricina este, precum pare a fi,
aceasta din urma, nici nu e de mirare ca li-se da razboi in
locul pacii. Daca oamenii ar cauta pacea pentru slava lui
Dumnezeu, ar dobandi-o fara indoiala, si aceasta pace nu s-ar
mai lua de la ei. "Facatorii de pace" din ziua de azi sa faca
bine sa defineasca exact scopul pacii, ca sa auda cerul si
pamantul, si vom afla degraba cat de mult s-a indepartat
razboiul de la noi.”
Bogdan Munteanu

|
|