:.
Costurile integrarii in Uniunea Europeana

Cândva, un cotidian de mare tiraj de pe la noi scria că "dacă
românii ar cunoaste programul de reformă în agricultură al UE
pentru România, am avea câte un 1907 la fiecare 6 luni".
Într-adevăr, dacă pentru celelalte sectoare ale vietii economice
integrarea în UE înseamnă, una peste alta, un plus adus vietii
românilor, tradus în investitii mai mari în economia românească,
locuri de muncă mai bune si mai multe si, de ce nu, salarii mai
mari, posibilitatea fortei de muncă autohtone de a migra către
tări membre UE, cu o piată a muncii mai bogată, nu asa stau
lucrurile si în agricultură.
Este stiut că în planul de aderare a României la UE este
prevăzută si reducerea numărului de gospodării tărănesti de la 2
milioane la aproximativ 80 de mii. Cum va avea loc această
reducere nu ne este făcut cunoscut de către mai marii nostri.
Scenarii însă se pot face:
· impozite mari pe terenuri, nesustenabile numai din veniturile
rezultate din cultivarea terenului propriu;
· standarde tehnologice si igienico-sanitare europene pentru
cresterea animalelor, la care tăranul roman va fi ajutat de
chiar guvern să nu ajungă (lipsa de credite, credite scumpe sau
conditii de acordare imposibil de îndeplinit).
Cert este că tăranii nostri nu vor mai avea voie să-si sacrifice
propriile animale, nu vor mai putea să cultive vită de vie în
curte, nu vor mai putea face tuică din poamele grădinilor lor,
nu vor mai putea să-si vândă brânza produsă la stână. Cu alte
cuvinte, productia destinată, în principal, autoconsumului va fi
serios diminuată, dacă nu chiar eliminată, într-un viitor încă
nu prea clar definit. Si trebuie spus că, dacă situatia în tară
încă nu se arată a fi critică, este si pentru că încă productia
de autoconsum suplineste o mare parte din cheltuielile zilnice
ale populatiei rurale, si nu numai. Or, tocmai aici este punctul
sensibil: europenii stiu că ponderea populatiei rurale este mare
la noi în tară - cca. 45% din populatia tării - si mai stiu că
această populatie face cheltuieli minime pentru alimentatie, iar
produsele alimentare ale tărilor membre UE ar putea găsi o piată
de desfacere si mai buna în tara noastră dacă acesti 45% ar
deveni clientii produselor lor.
Guvernul nostru a primit 2.5 milioane euro pentru a informa
populatia despre tot ceea ce înseamnă integrarea tării în UE.
Rezultatele muncii lui, până acum, se traduc doar în propagandă!
Integrarea României în UE este prezentată românilor ca un imens
tort din care toti ne vom înfrupta pe săturate. Nici
organizatiile UE de monitorizare a cheltuirii acestor fonduri nu
au tras de mânecă guvernul pentru că nu au informat populatia
cum se cuvine. Evident, acest lucru le convine. Încă!
De curând, presedintele ales al Cehiei, Vaclav Klaus afirma
foarte clar că momentul 2004, de integrare a tării sale în UE,
nu este cel mai bun pentru economia Cehiei si că o amânare a
integrării până 2007 ar fi fost mult mai potrivită, avertizând
populatia tării sale asupra costurilor mari pe care le implică
aderarea în acest moment. Merită mentionat că în tările în care
au fost făcute publice si costurile integrării (Slovenia,
Slovacia, Polonia), rezultatele referendumului privind
integrarea nu au fost atât de categorice (Cehia, 55%), precum în
tările unde populatia nu a fost informată deloc (România) sau
prea putin (Ungaria).
De asemenea, de remarcat si diferenta de viziune asupra acestui
proces. În timp ce tările mai de la vest (Polonia, Slovacia,
Cehia, Slovenia) consideră o datorie a guvernului informarea
populatiei deopotrivă asupra costurilor si beneficiilor
integrării, România promovează chiar o "secretomanie" vizavi de
aceasta. Nu de mult, Liviu Harbuz, secretar de stat în
Ministerul Agriculturii, referindu-se la un raport privind
industrializarea laptelui în România, considera o greseală
aducerea la cunostinta publicului a rezultatelor acestui raport,
spunând că "rezultatele acestui raport trebuiau să rămână
secrete". Nu întelegem de ce publicul larg nu trebuie să ia act
de rezultatele activitătilor diferitelor organizatii care se
ocupă cu evaluarea standardelor existente în diferite activităti
industriale autohtone, mai ales când acestea au o strânsă
legătură cu procesul de integrare în UE, proces pentru care
suntem chemati să ne dăm votul prin referendum. A vota în
necunostintă de cauză, partial informat sau chiar dezinformat,
echivalează cu un furt al voturilor.

Iar dacă facem referire la rezultatele raportului mai sus
amintit, trebuie spus că acestea găseau că unitătile autohtone
de industrializare a laptelui întruneau standardele
sanitar-veterinare impuse de UE, dar nu le întruneau pe cele
tehnologice. Deci produsele se puteau consuma fără nici un risc,
numai că nu se folosea tehnologia impusă de UE. De-asta,
probabil că trebuia raportul să rămână secret? Trebuie
achizitionată tehnologie UE, chiar dacă cea curentă nu afectează
calitatea produselor. Iată încă unul din "avantajele" integrării
în UE: achizitionarea de tehnologie din tările membre. Si, asa
cum ne-a arătat istoria foarte recentă, ceea ce am achizitionat
au fost numai afaceri proaste pentru statul român, traduse fie
în produse/echipamente de o calitate îndoielnică, fie în preturi
plătite înzecit si chiar însutit: repararea MIG-urilor 21 (pentru
a creste rata prăbusirilor) la costuri care ar fi putut permite
efectuarea de achizitii noi si moderne, repararea locomotivelor
vechi, în aceleasi conditii de preturi, achizitionarea de
fregate care abia mai plutesc, ce să mai vorbim de putere de foc,
si lista ar putea continua.
Trebuie să ne fie foarte clar că o aderare fără a informa corect
populatia despre ceea ce presupune acest proces, o să ne coste
cât nu ne putem imagina. Si asta s-ar putea traduce nu numai în
unităti monetare dar, Doamne, fereste, si în convulsii sociale.
De aceea, chiar dacă timp ar mai fi până în 2007, să nu uităm că
planul de integrare presupune realizarea anumitor pasi în
fiecare an, în fiecare etapă, iar acestia trebuie făcuti
cunoscuti atunci când se realizează, si nu post factum. Asta
pentru a ne merita titlul de tară democrată europeană, si nu de
maidan european.
Alexandru Vlah ("Permanente" Nr. 9/2003)
|
|