
:.VICTOR
MOISE
Omul nou
Pe linia
stabilirii relatiilor dintre Miscarea Legionară si Biserică, vom
constata că nu numai principiile de bază sunt sinonime, dar,
ceea ce este si mai surprinzător, este faptul că Miscarea
Legionară se foloseste si de metodele crestine pentru realizarea
idealului propus, pentru care s-a si angajat în lupta sa
dramatică si vom constata că idealul ei, desi organizatie
politico-socială, este acela al Bisericii ca si mijloacele
folosite.
Problema centrală si a Bisericii si a Miscării Legionare este
restaurarea omului (1). Dacă Biserica constată existenta
păcatului original care a stâlcit chipul omului si si-a propus
refacerea acestui chip prin întruchiparea Fiului lui Dumnezeu,
prin jertfa Sa si prin ajutorul Sfântului Duh, CORNELIU ZELEA
CODREANU a constatat că “cea mai mare primejdie natională stă în
aceea de a ne fi deformat, de a ne fi desfigurat structura
noastră rasială daco-română, dând nastere acestui tip de om,
creând această căzătură, această stârpitură morală” (2).
Sf. Ap. Pavel mărturiseste că Domnul nostru Iisus Hristos a
venit în lume ca să mântuiască pe cei păcătosi (Tim.1.15) care
singuri, fără ajutor de sus nu se mai puteau însănătosi, nu mai
găseau drumul întoarcerii si nu mai aveau forte pentru
parcurgerea acestui urcus. Căpitanul constată că si în neamul
românesc, datorită păcatului strămosesc si a păcatelor personale,
românul ajunsese o căzătură, o stârpitură morală, îsi
desfigurase chipul. În acest climat spiritual, nu va fi nimeni
surprins de afirmatia făcută de unul dintre comandantii
legionari care a declarat că scopul Miscării Legionare este
“împăcarea României cu Dumnezeu” (3). Această împăcare a
României cu Dumnezeu este exprimată si de Petre Tutea prin chiar
titlul cărtii sale “Între Dumnezeu si neamul meu” (4).
O “împăcare a României cu Dumnezeu” înseamnă, în primul rând, “o
răsturnare de valori, un primat al sufletului, o invitatie la
creatie si la viată spirituală”, după părerea lui Mircea Eliade
(5). Împăcarea României cu Dumnezeu nu se poate face cu oamenii
corupti, cu politicienii care se folosesc de puterea politică
pentru interesele lor si nu pentru mântuirea Tării si a Neamului.
Pentru “împăcarea României cu Dumnezeu” este nevoie de un om nou.
Necesitatea creării omului nou este prezentată în paginile
Noului Testament, care dă si primele îndrumări pentru
restructurarea lui.
Deosebirea dintre omul vechi si cel nou este atât de mare, încât
Mântuitorul cere o nouă nastere. “De nu se va naste cineva de
sus, nu va putea să vadă împărătia lui Dumnezeu” (În.3.3).
“Fiti dar voi desăvârsiti, precum Tatăl vostru Cel ceresc
desăvârsit este” (Mt.5.48). Sf. Ap. Pavel cere cu multă
insistentă crearea omului nou : “Curătati aluatul cel vechi, ca
să fiti frământătură nouă” (1 Cor.5.7), “dacă este cineva în
Hristos, este făptură nouă” (2 Cor.5.17), “căci în Hristos Iisus
nici tăierea împrejur, nici netăierea împrejur (este ceva) ci
făptura cea nouă” (Gal.6.15 ; Ef.2.15). “Să vă dezbrăcati, fată
de vietuirea voastră de mai înainte, de omul cel vechi, care se
strică prin pofte amăgitoare si să vă înnoiti în duhul cugetului
vostru, îmbrăcându-vă în omul cel nou, care este făcut după
chipul lui Dumnezeu, în dreptate si în sfintenia adevărului”
(Ef.4.22-24). “Să umblăm si noi întru înnoirea vietii”
(Rom.6.4), “omul vechi a fost răstignit împreună cu El (cu
Hristos)”, “socotiti-vă că sunteti morti păcatului, dar vii
pentru Dumnezeu” (Rom.6.11).
Profund cunoscător al legii lui Hristos si deprins din pruncie
cu trăirea acestei legi, fondatorul Miscării Legionare
întemeiază o scoală în care, printr-un sustinut proces
educational realizează omul cel nou. Codreanu nu îmbracă omul în
alte straie, nu se preocupă de formele exterioare care nu
modifică cu nimic fondul interior, ci se ocupă de schimbarea
intimă a omului pentru că numai asa se va schimba în bine si
societetea românească : “Noi plecăm de la ideea de om ca valoare
morală” (6). În această idee se află noutatea mentalitătii
legionare, această idee contine elementul revolutionar al
Miscării Legionare care devine o scoală a caracterelor. În
scoala legionară, în Cuib sau în Frătia de Cruce se face
educatie serioasă, sustinută, pentru a-l ridica pe om din
stadiul de căzătură, de stârpitură morală, la nivelul eroului.
Si să realizeze acest om nou, acest erou legat de Neam si de
Credintă, spiritualizat.
Din 1927, anul înfiintării Miscării Legionare si până în prezent
numărul eroilor pe care l-a dat această miscare se numără cu
miile.
Desigur că nu toti legionarii au devenit eroi de legendă sau
mucenici, dar spiritul lor de jertfă este evident.
“Neamul nostru n-a trăit prin milioanele de robi care si-au pus
gâtul în jugul străinilor, ci prin Horia, prin Avram Iancu, prin
Tudor, prin Iancu Jianu, prin toti haiducii” (7). Tot asa si
Biserica a trăit si trăieste prin sfintii săi apostoli, prin
sângele martirilor săi, prin celebrele scoli catehetice din
Alexandria, Antiohia, Ierusalim sau Cezareea, prin
spiritualitatea realizată în viata monahală, prin vârfurile sale
si nu prin cei păcătosi.
Hristos a făcut din pescari apostoli si din păgâni mucenici care
au schimbat fata lumii pentru că au lucrat ca oameni noi cu
putere de sus.
Chemarea pe care a făcut-o Căpitanul, la înfiintarea LEGIUNII
ARHANGHELUL MIHAIL “să vină în aceste rânduri cine crede
nelimitat” (8), a rodit eroi de epopee, a creatniste “soldati ai
unor alte orizonturi românesti” (9).
Iubirea lui Dumnezeu si iubirea Neamului, atât în Biserica lui
Hristos, cât si în Miscarea Legionară este ridicată până la
sublimarea ei în jertfă. Martirii crestinismului se întâlnesc cu
cei ai Miscării Legionare pentru că tinerii care au intrat în
scoala legionară au ascultat de poruncile Sfintei Scripturi, au
ascultat de sfintii apostoli : “Cugetati cele de sus, nu cele de
pe pământ, căci voi ati murit si viata voastră este ascunsă cu
Hristos în Dumnezeu” (Col.2.2-3). “Drept aceea omorâti
mădularele voastre -ale omului pământesc- desfrânarea,
necurătenia, patima, pofta rea, lăcomia” (Col.3.5-6). Scopul
imediat era : educarea românului ca premisă indispensabilă
pentru victoria miscării de renastere natională. (10).
În scoala legionară au fost mai întâi omorâte deprinderile rele
si apoi sădite si dezvoltate virtutile strămosesti până la
măsura de om deplin, până la incandescenta eroului.
Si astăzi, după jumătate de secol de furtună antihristică si
antiromânească, speranta noastră se îndreaptă tot la Dumnezeu,
tot la învătăturile Sfintei Scripturi. Seva aceasta viu
făcătoare a determinat pe Virgil Mateias, care a îmbătrânit în
temnitele comuniste, să scrie la 27 septembrie 1993 : “Este
necesară o altă si mai mare revolutie spirituală, fără arme si
fără sânge, . . . în locul omului decăzut din binecuvântarea
divină vrem să aducem neamului nostru un alt om"”(11). Acest om
nou a fost realizat de Biserica primară. Sfântul Pavel le scrie
Colosenilor în aceastăprivintă : “V-ati dezbrăcat de omul cel
vechi, dimpreună cu poftele lui si v-ati îmbrăcat cu cel nou,
care se înnoieste spre deplina cunostintă, după chipui Celui
care l-a zidit (Col.3.10).
Realizarea omului nou este telul măret pe care l-a propus
Miscarea Legionară. Dacă glasurile dusmanilor Neamului s-au
complăcut în calomnii mincinoase, au fost totusi oameni care au
recunoscut adevărul. Astfel, Paul Giraud, personalitate străină
de naemul si de credinta noastră, a scris o carte intitulată
Codreanu et la Garde de Fer, care a fost tipărită la Paris în
anul 1940, în care consemnează : “Garda de Fier este o miscare
absolut originală ; telul ei primordial si ratiunea de a exista
fiind înăltarea spirituală si morală, crearea unui om nou” (12).
Horia Sima, comandantul Miscării Legionare, care a fost obligat
să mediteze asupra fenomenului legionar o jumătate de secol,
surghiunit peste hotarele tării, constată că întocmai ca în
crestinism, ideea fundamentală a Miscării Legionare este crearea
unui om nou în mijlocul colectivitătii românesti, care să
constituie punctul de plecare al unei mari transformări
spirituale în viata neamului nostru.(13).
În scoala omului nou legionarii s-au format mai întâi pe ei
însisi. “Noi am adus duhul marilor rupturi cu lumea veche. Noi
am adus pornirea eroică, în spirit de totală jertfă personală”
glăsuieste marele mucenic al lui Hristos Ion I. Mota (14).
Miscarea Legionară luptă mai ales prin exemplul dat pentru a
crea în popor acest duh nou, de a degaja izvoarele vii ale
acestei înnoiri spirituale, de a ridica masele la vibrarea unică
a unei noi credinte, a unei pulsatii unanime de generozitate, de
virtute si de solidaritate natională (15). Acest om nou se
prezintă nu cu “drepturi cetătenesti”, ci cu sacre datorii (16)
; el se întreabă :”Ce pot da, ce jertfă pot face eu pentru tara
mea” (17). Prin “a da”, prin “a fi” se defineste omul nou, si nu
prin “a lua” si “a avea”. Omul nou presupune o mare înnoire
sufletească, si ca ferment social, o mare revolutie sufletească
a poporului întreg (18).
Omul nou priveste spre soare, urcă muntii, soarbe seninul
cerului.
În programul trasat scolii legionare pentru formarea omului nou
Căpitanul precizează : “În acest om nou va trebui să învieze
toate virtutile sufletului omenesc”. În acest om nou vor trebui
ucise toate pornirile spre rău (19). Dascălul legionarismului
revarsă lumină din lumina lui Hristos care a spus în Predica de
pe Munte : “Fiti deci voi desăvârsiti, precum Tatăl vostru Cel
ceresc desăvârsit este”(Mt.5.48). La cuvintele Mântuitorului :
“Căutati mai întâi împărătia lui Dumnezeu” (Mt.6.33), împotriva
egoismului se adaugă : “Împăcati-vă cu gândul că viata voastră
personală cade cu totul pe al doilea plan, si trece dincoace, pe
marele drum, dureros al jertfei pentru binele altora, pentru
binele Neamului, pentru slujirea lui Dumnezeu” (20).
Sufletul omului este darul cel mai de pret pentru care omul nu
are ce da, fiind mai scump decât lumea toată. Tocmai sufletul,
sentimentele, interiorul nostru spiritual vrea să-l reformeze
lupta legionară (21). Omul nou trăieste prin credinta crestină.
Pentru Ion I. Mota omul nou este “măsura învierii noastre
interioare, măsura crestinătătii noastre vii”, si “eu o văd mai
ales în măsura jertfei pentru binele altora”(21). Omul nou este
un erou “în care trebuie să fie concentrat tot ce a putut
strânge mai bun, în timpul miilor de ani, poporul român”(22).
Din iubirea de tară si de neam izvorăste toată truda pe care o
depun legionarii ca să realizeze omul nou, eroul national
purtător al virtutilor străbune :”Pentru Patrie vom face din
fiecare român un erou gata de luptă, gata de jertfă, gata de
moarte” (23).
Acest erou este chemat să clădească noul Stat românesc. “Statul
nou presupune în primul rând, si ca un lucru indispensabil, un
tip nou de om. Un Stat nou cu oameni cu păcate vechi nu se poate
concepe” (24).
Crearea omului nou se face din interior, de la sufletul
individului si al Neamului. Si tocmai din această pricină omul
nou este un om spiritualizat.
Sufletul este socotit de Mântuitorul
mai de pret decât lumea toată (Mt.16.26), iar Corneliu Zelea
Codreanu îl socoteste ca obiectivul cel mai important în
procesul de educatie initiat. “Sufletul este punctul cardinal
asupra căruia tebuie să se lucreze în momentul de fată. Sufletul
individului si sufletul natiunii” (26), si apoi le porunceste
legionarilor : “chemati sufletul neamului la o viată nouă” (27).
“Legionarii sunt chemati de Dumnezeu, ca după veacuri de
întuneric si asuprire, să sune trâmbita învierii neamului
românesc” (28).
Legionarii ucid în ei o lume coruptă, pentru a înălta o alta
până la cer, ei răstoarnă domnia absolută a materiei pentru a o
înlocui cu domnia spiritului, a valorilor morale” (29), deci ei
aplică porunca lui Iisus : “Căutati mai întâi împărătia lui
Dumnezeu si dreptatea Lui” (Mt.6.33).
Omul călăuzit numai de interese personale, deprins să si le
asigure prin orice fel de mijloace, este diametral opus omului
nou si el nu poate suporta modul de viată al legionarilor. Pe el
legionarii îl incomodează, îl păgubesc si din astfel de motive
el devine un dusman al legionarilor. Pentru un “om de afaceri”
sunt dezolante cuvintele Căpitanului : “La noi nu se putea
câstiga nimic. Aici toti nu avem decât de dat : suflet, avere,
viată, capacitate de dragoste si încredere” (30). Dar si aceste
cuvinte îsi trag seva tot de la Iisus, care a zis : “mai fericit
este a da decât a lua” (Fapt.20.35).
Urmând exemplul Domnului nostru Iisus Hristos care S-a jertfit
pentru neamul omenesc, legionarii s-au jertfit iubindu-si Neamul
românesc. Jertfa lor a fost constientă si de mai înainte
prevăzută. Ei s-au pregătit pentru această jertfă, la care au
fost părtasi cei mai buni dintre ei. Jertfa lor n-a fost decât
sublimarea iubirii de Neam si de Dumnezeu. Prin trăirea lor în
incandescentă, prin jertfelnicia lor, cei mai buni dintre
legionari au constituit elita legionară.
Pentru legionari ideea de elită este legată de ideea de jertfă,
de sărăcie, de trăire aspră si severă a vietii : “unde încetează
jertfirea de sine, acolo încetează elita legionară” (31).
Faptul este sesizat de istoricul italian Michele Rallo care
remarcă la Miscarea Legionară o particulară si constantă vocatie
de sacrificiu (32).
Preocupările omului nou realizat de Miscarea Legionară au fost
punctate de Ion Mota încă din anul 1936 : “o tară frumoasă,
puternică si ascultătoare de Dumnezeu ; să nu rămână tara fără
biserici, fără icoane, să nu lăsăm copiilor nostri o viată fără
Hristos”. Din nefericire, tara a fost urâtită si prin
sfârtecarea frontierelor, si prin alungarea lui Hristos, si prin
dărâmarea bisericilor, si prin cresterea copiilor Neamului ca
niste animale fără Dumnezeu.
Filozafia crestină ortodoxă cere lepădarea de sine pentru a se
contopi cu Absolutul (33).
Cel mai elocvent act de jertfelnicie pentru Hristos si Neam este
participarea celor opt legionari la războiul civil din Spania,
culminând cu jertfa lui Ion Mota si a lui Vasile Marin.
Cărticica intitulată : Testamentul lui Ion Mota contine cele mai
tulburătoare fapte de credintă si de eroism produse de Miscarea
Legionară.
Ei au fost “considerati drept cruciati moderni ai crestinătătii
orientale căzuti pentru apărarea credintei în occident si ca
osteni latini care s-au jertfit în Spania pentru a apăra Europa
de primejdia comunismului” (34).
“Se trăgea cu mitraliera în obrazul lui Hristos. Se clătina
asezarea crestină a lumii” (35). Ce fel de crestin poate să fie
fiul lui Valter Roman, fiul celui care a tras cu mitraliera în
obrazul lui Hristos ? Ce fel de român a fost Nicolae Titulescu
care a înzestrat armatele comuniste din Spania cu tunuri si cu
tancuri, plătite cu sudoarea crestinilor din România ? Mota se
întreba : “Putem noi să stăm nepăsători ?”, iar “patriotii” de
sub comanda lui Ana Pauker luptau ca să clatine “asezarea
crestină a lumii”.
Ce distantă între cei care si-au vândut sufletul pentru un blid
de linte si cei opt legionari de pe frontul Spaniei, în numele
cărora vorbeste Ion Mota : “Nu poate fi pentru om o cinste mai
mare, o chemare mai plină de rost sufletesc decât aceea de a fi
apărător al lui Hristos, al neamului tău crestin” (36).
Si dacă răsturnăm afirmatia lui Mota vom găsi că nu poate fi o
rusine mai mare, o actiune mai distrugătoare de suflet decât
aceea de a fi vrăjmas al lui Hristos si al neamului tău crestin.
Pe frontul din Spania au luptat unii împotriva altora :
crestinii din România si antihristii din România.
Omul nou, spiritualizat, neînfricat, mărturiseste, oferindu-ne
exemplul său : “Eu asa am înteles datoria vietii mele. Am iubit
pe Hristos si am mers fericit la moarte pentru El” (37).
Albul si rosul mărtisorului se împletesc si în dorinta pe care
Mota si-a exprimat-o de dincolo de moarte (iubirea lui Hristos
si a Neamului). Cel ce si-a înfrătit în cruntă îmbrătisare
sângele cu pământul Spaniei crestine, se gândeste la tara sa :
“să faci din tara noastră o tară frumoasă” (38).
Sirul martirilor legionari n-a început cu Mota si Marin si nici
nu s-a încheiat cu ei. Numărul lor cine-l mai stie ?
Din sirul martirilor Bisericii, inaugurat de Sfântul Stefan, ne
vom opri la Sfântul Ignatie al Antiohiei, care în drum spre
Roma, unde urma să fie martirizat, le scria crestinilor care
încercau să-i salveze viata : “Lăsati-mă să fiu hrană fiarelor,
prin care se poate dobândi Dumnezeu. Lăsati-mă să imit patima
Domnului meu” (39). Cu usurintă ni se impune asemănare dintre
Sfântul Ignatie si Ion Mota, desi distanta între ei, este de
nouăsprezece veacuri.
Sfântul Ignatie este omul cel nou realizat de crestinism, Ion
Mota este omul cel nou realizat de scoala legionară.
Dintii fiarelor din circul roman au făcut cu crestinii ce au
făcut gloantele dusmane cu legionarii. A scris unul dintre
cunoscători că “Pentru cei căzuti gloantele nu însemnau o
pedeapsă, ci o binecuvântare dorită. Ele săvârseau cununia lor
cu moartea legionară (40).
Puterea mai presus de fire a jertfei, desăvârsirea iubirii de
Neam si Tară, fortificarea omului nou, au făcut ca moartea
pentru Neam si Tară să fie socotită o nuntă, un izvor de viată.
“Nu-i temnită să ne-nspăimânte, nici chin, nici viforul dusman,
de cădem cu toti izbiti în frunte ni-i dragă moartea pentru
Căpitan” . “Moartea legionară ne este cea mai sfântă nuntă
dintre nunti”.
Ca jertfă pentru Hristos si Neam este apreciată si uciderea
inginerului Clime si a doctorului Banea în închisoarea de la
Râmnicu-Sărat (41) si a altor mii de legionari care au înecat cu
sângele lor un destin tragic dar măret, uluitor de măret.
“Revolutia legionară si scoala omului nou român trebuie ancorate
în oceanul adânc al destinului românesc” . “Lacrimile si sângele
vărsat devin nestemate pe cununa cea nepieritoare a Neamului” .
“Jertfele, în decursul veacurilor, se convertesc în lumină”
(41).
Si martirii crestinismului si eroii neamului ne sunt exemple de
convertire în lumină.
Iubirea jertfelnică si ierarhizarea valorilor sunt cerute de
Mântuitorul Hristos si reactualizate de Miscarea legionară.
Mântuitorul ne avertizează că “cel ce iubeste pe tată si pe mamă
mai mult decât pe Mine, nu este vrednic de Mine ; cel ce iubeste
pe fiu ori pe fiică mai mult decât pe mine nu este vrednic de
Mine. Si cel ce nu-si ia crucea si nu-mi urmează Mie, nu este
vrednic de Mine” (Mt.10.37-38).
Mistuit de vâlvătaia iubirii jrtfelnice, marele predicator al
neamurilor se întreabă : “Cine ne va despărti pe noi de iubirea
lui Hristos ? Necazul sau strâmtorarea, sau prigoana, sau foamea,
sau lipsa de îmbrăcăminte, sau primejdia sau sabia ?”(Rom.8.35).
“Pentru tine suntem omorâti toată ziua, socotiti am fost ca
niste oi de junghere”(Rom.8.36). “Oi de junghere”, să ne amintim
de cei 252 de legionari ucisi în noaptea de 22 / 23 septembrie
1939. Cum au fost lăsati pe drumuri, prin piete, pe gunoaie.
Printre trupurile lor profanate să vedem si pe cei sapte preoti
ucisi ca niste oi de junghiere si făcuti priveliste oamenilor si
îngerilor. N-a fost un gest de dementă ? N-a fost o lucrare
satanică ?
Sfântul Pavel le mărturiseste
corintenilor câteva din suferintele sale : “În osteneli, în
închisori, în bătăi peste măsură, la moarte adeseori”
(2.Cor.11.23). “În primejdii de râuri, de tâlhari, de neamul meu,
de la păgâni, în cetăti, în pustie, pe mare, între fratii cei
mincinosi . . . în frig si în lipsă de haine” (2 Cor.11.26-27).
Jilava, Văcăresti, Râmnicul-Sărat, Aiud, Gherla, Suceava, Delta,
Canalul Mortii, reeducarea de la Pitesti, . . . Câte bătăi, cât
frig, câtă foame, câte boli, cât întuneric . . . “Până în ceasul
de acum suntem goi si suntem bătuti, suntem pribegi”(1.Cor.4.11),
“căci ni se pare că Dumnezeu ne-a arătat pe noi apostolii ca pe
cei din urmă oameni, ca pe niste osânditi la moarte, fiindcă ne-a
făcut priveliste si îngerilor si oamenilor”(1 Cor.4.9).
Ce priveliste s-a arătat îngerilor când au fost strangulati cei
paisprezece, în frunte cu Căpitanul ! Ce priveliste s-a arătat
oamenilor când au fost numărate 252 de cadavre în aceeasi zi pe
tot cuprinsul României Mari !
Legionarii care supravietuiesc închisorilor comuniste vor
întelege că suferintele lor au fost trăite si de sfintii
apostoli si de primii crestini, si va încolti în sufletul lor
nădejdea că asa cum a biruit crestinismul după trei secole de
martiraj asa va birui si legionarul, omul cel nou.
Din adâncuri se înaltă legionarul . . .”la glasul Arhanghelului
si întru trâmbita lui Dumnezeu”(1 Tes.4.16)
Omul cel nou si în viziunea Bisericii si în viziunea Miscării
Legionare este un biruitor al păcatului si al mortii, un
înaripat purtător al virtutilor.
Într-un glas cu Sfântul Pavel, legionarii se îmbărbătează unii
pe altii : “Drept aceea fratilor, având întru sângele lui Iisus
îndrăzneală, să intrăm în Sfânta Sfintelor, pe calea cea nouă si
vie pe care noi am înnoit-o, să ne apropiem cu inima curată”(Evr.10,19-22)
Învierea lui Hristos este chezăsia învierii tuturor oamenilor (1
Cor.15,20), după care urmează judecata de la sfârsitul
veacurilor în urma căreia neamurile vor fi răsplătite împreună
cu regii si împăratii lor. Cu această crdintă, socoteste un
vrednic legionar că “nu trebuie să ne fie teamă decât de păcatul
si de lasitatea din noi”(42).
Omul nou nu stie ce-i frica, el este un viteaz care nu se teme
de moarte. În fata tuturor amenintărilor, a tuturor pericolelor,
el îl aude pe Hristos strigându-i : “În lume necazuri veti avea,
dar îndrăzniti. Eu am biruit lumea” (În.16.33). Omul nou,
legionarul, stie că Hristos a biruit lumea după ce a fost
batjocorit, învinuit pe nedrept, chinuit, bătut, răstignit,
omorât. Din soarta pe care a avut-o Hristos, legionarul a
învătat că cine refuză chinurile de pe Golgota, nu poate avea
parte de înviere împreună cu Hristos.
Omul nou luptă cu păcatul, cu nedreptătile până la sânge. Lui i-a
spus Hristos : “Nu socotiti că am venit să aduc pace pe pământ ;
n-am venit să aduc pace, ci sabie”(Mt.10.34). “Foc am venit să
arunc pe pământ si cât as vrea să fie acum aprins”(Lc.12.49);
“Vi se pare că am venit să dau pace pe pământ ? Vă spun că nu,
ci sabie”.(Lc.12.51).
O altă asemănare între Biserică si Miscarea Legionară o
constituie folosirea rugăciunii si a postului.
Legionarii postesc potrivit rânduielilor crestine miercurea si
vinerea. De obicei vinerea fac post negru, adică nu mănâncă
nimic pănă la ora 18 seara. De asemenea ei respectă cele patru
posturi mari din timpul anului.
Postul legionarilor are o notă socială asa cum apare el la
proorocul Isaia : “Voi postiti ca să vă certati si să vă sfăditi
si să bateti furiosi cu pumnul în masă ; nu postiti cum se
cuvine zilei aceleia, ca glasul vostru să se audă sus. Este oare
acesta un post care-mi place, o zi în care omul îsi smereste
sufletul său ?”(Is.58,4-5). Rezultă că prin post glasul omului
se aude sus si că prin post omul îsi smereste sufletul său.
Să alăturăm celor spuse de Isaia, cu câteva sute de ani înainte
de întruparea Mântuitorului, îndrumările pe care le dă Corneliu
Zelea Codreanu legionarilor săi, la 18 februarie 1938 : “În
timpul postului nu se citesc ziare, nu se mai admite nici un fel
de distractii sau măcar ceva care ar putea distrage sufletul
legionarului de la rugăciune, nu se fumează. Nu se joacă cărti,
table, nu se merge la spectacole. Nu se fac discutii
contradictorii”(44).
Potrivit proorocului Isaia postul înseamnă : “Rupeti lanturile
nedreptătii, dezlegati legăturile jugului, dati drumul celor
asupriti si sfărâmati jugul lor”(Is.58,6-7). Acest post
recomandat de Isaia este tocmai ceea ce au pornit să
înfăptuiască legionarii în România. Acest post include în sine
revolutia pentru realizarea căreia a pornit lupta sa Miscarea
Legionară.
În circulara sa, din care am citat mai sus, Căpitanul, ca un
profet al zilelor noastre, atacă miezul problemei, rostul
spiritual al postului, caracterul său de exercitiu duhovnicesc
prin care “glasul” omului să se audă sus, si prin care omul
să-si smerească sufletul său : “toată problema se pune în
înfrângerea oricărei pofte, în biruirea trupului si a materiei,
în eliberarea sufletului de sub jugul materiei”(45).
În continuare, proorocul Isaia prezintă cracterul umanitar al
postului : “Împarte pâinea ta cu cel flămând, adăposteste în
casă pe cel sărman, pe cel gol îmbracă-l si nu te ascunde de cel
de un neam cu tine”(Is.58.7). În ceea ce urmează, legionarii
găsesc la prooroc o mare încurajare :”Dacă tu îndepărtezi din
mijlocul tău asuprirea, amenintarea cu mâna si cuvântul de
cârtire, dacă dai pâinea ta celui flămând si tu saturi sufletul
amărât, lumina ta va răsări în întuneric si bezna ta fi-va ca
miezul zilei”(Is.58,9-10). Isaia ne aduce aminte de legea
ajutorului legionar, de jertfelnicia celor mai chinuiti oameni,
legionarii din închisori, care si-au dat îmbrăcămintea celor mai
goi decât ei, si-au dat putina mâncare pe care o primeau celor
bolnavi (vezi cazul prezentat de N. Steinhardt în Jurnalul
fericirii), si-au dat medicamentele lor ca să salveze viata
altora, constienti că ei, fără medicamentele oferite altor
bolnavi, vor muri. Este ceea ce a făcut în închisoare Valeriu
Gafencu cu Eduard Wurmbrandt.
Aceste umbre abia vii, care abia mai răsuflau lângă mucegaiul
celulelor, acesti 4000 de legionari de care se “temea” si
colonelul Crăciun, directorul penitenciarului Aiud, găseau în
spusele lui Isaia mângâiere : “Dacă dai pâinea ta celui flămând
si tu saturi sufletul amărât, lumina ta va răsări în întuneric
si bezna ta fi-va ca miezul zilei”(Is.58.10)
Ca urmare a acestui post-jertfă, după evenimentele din decembrie
1989, răsare o fâsie de lumină care alungă întunericul minciunii.
“Dolofanii” de sub comanda colonelului Crăciun încep să spună
adevărul. Bezna închisorilor se sparge. Suferintele îndurate
pentru vina de a-si fi iubit Tara si Neamul se transformă în
lumină. Postul, rugăciunea, suferintele crunte la care au fost
obligati legionarii îi îndreaptă către Dumnezeu si ei
supravietuiesc : “El va da tărie oaselor tale si vei fi ca o
grădină adăpată, ca un izvor de apă vie, care nu mai seacă
niciodată”(Is.58.11).
Prin post si rugăciune, prin credintă nelimitată, Domnul a dat
tărie oaselor celor ce supravietuiesc temnitelor. Cei care scriu
la “Gazeta de Vest” si la “Puncte Cardinale” sunt acum ca un
izvor de apă vie si izvorul “nu va seca niciodată”.
Voi care ati postit si v-ati rugat în temnite zeci de ani, voi,
pe care lumea nu stie să vă pretuiască, mângâiati-vă cu cele
scrise de Isaia : “Pe vechile tale ruine vor fi ziduri noi, vei
ridica din nou temeliile străbune si vei fi numit reparator de
spărturi si înnoitor de drumuri, ca tara să poată fi locuită”(Is.58.12).
în consens cu Isaia, Căpitanul zice : “Chemarea istorică a
generatiei noastre : pe ruinele de astăzi să clădim o tară nouă,
o tară mândră”(46).
Cât de mult tin legionarii la temeliile străbune !
Urmând cele scrise de Sf. Ap. Pavel (Ef.6.18) el îi îndeamnă pe
legionari : “Rugati-vă necontenit, pentru că în momentul în care
mânăstirile si bisericile nu se vor mai ruga, tara aceasta se va
prăbusi”. Si urmând pe Sfântul Pavel (Ef.6.19), el cere :
“Rugati-vă si pentru noi care suntem plini de păcate si pentru
biruinta armatei noastre legionare-crestine”(52).
Despre răbdarea crestină si cea legionară ar fi necesar un alt
studiu, o altă documentare, datorită vastitătii problemei si
datorită fantasticilor situatii în care legionarii au răbdat
până peste limitele omenescului ca si pentru faptul că inamicii
Miscării Legionare s-au coalizat în a ascunde de lume faptele de
răbdare ale legionarilor.
Ca si în problema virtutilor teologice, ca si în problema
rugăciunii si a postului, Miscarea Legionară a urmat învătătura
Bisericii despre răbdare.
În calitatea lor de crestini, legionarii sunt cuprinsi în
textele Sfintei Scripturi în care este recomandată răbdarea :
“Fericiti veti fi când vă vor ocărî si vă vor prigoni si vor
zice tot cuvântul rău împotriva voastră, mintind, pentru
Mine”(Mt.5.11). “Dintre voi vor ucide si vor prigoni”(Lc.11.49).
“Vine ceasul când tot cel ce vă va ucide să creadă că aduce
închinarea lui Dumnezeu”(În.16.1). “Prigoniti fiind, răbdăm”(1
Cor.4.12). “În bătăi, în temnite, în tulburări”(2 Cor.6.5).
“Câte prigoniri am răbdat”(2 Tim.3.11).
În toate aceste texte, ca si în cele care vor urma se vor regăsi
bătrânii legionari care mai sunt în viată. Ei au biruit prin
răbdare. Răbdarea lor a fost eroică, mucenicească. Răbdarea lor
s-a caracterizat prin bărbătie, nu prin frică sau lasitate.
În Evanghelia Sa, Mântuitorul Hristos are cuvinte care sunt
adresate direct legionarilor : “Îsi vor pune mâinile peste voi
si vă vor prigoni, ducându-vă în sinagogi si în temnite,
ducându-vă la împărati si la dregători pentru numele Meu, si va
fi vouă spre mărturie”(Lc.21,12-13) ; “Si veti fi dati si de
părinti si de frati si de neamuri, si de prieteni, si vor ucide
dintre voi, si veti fi ucisi de toti pentru numele Meu”(Lc.21,16-17).
Profetiile făcute de Mântuitorul s-au adeverit curând după
întemeierea Bisericii, ca si în veacul nostru cu soarta
legionarilor.
Atunci, relatează Sfântul Luca, “chemând pe apostoli si
bătându-iI le-a poruncit să nu mai vorbească în numele lui Iisus.
Iar ei au plecat din fata sinedriului bucurându-se că s-au
învrednicit, pentru numele lui Iisus să sufere ocară”(F.5,40-41).
Câte amenintări au suportat. De câte ori li s-a interzis
organizatia. Câte”sinedrii” românesti i-au amenintat. Si dacă
legionarii au transformat închisorile în scoli ale
spiritualizării, ei s-au bucurat că au suferit pentru Neamul si
Tara lor, căci mântuirea a fost conditionată de răbdare
(Mt.10.22), dându-li-se asigurări ucenicilor că “prin răbdarea
voastră veti dobândi sufletele voastre”(Lc.21.19). Sfântul
Apostol Iacov ne dă ca pildă de îndelungă răbdare pe prooroci si
pe Iov (Iac.5.10-11).
Există un eroism al răbdării pe care legionarii l-au practicat.
Si în răbdare s-a manifestat spiritul de jertfă, legionarii
făcând din propria lor cenusă cea mai formidabilă dinamită (53).
S-a făcut caz de “fanatismul legionar” care a fost folosit ca o
dovadă că ei nu sunt crestini. Fanatismul a fost înjugat cu
“extremismul” si cu violenta care nu pot fi socotite crestine.
Revista “Puncte Cardinale” a tratat această problemă (an III,
nr.8-9, aug-sept 1993, p.7)
Putem învinui de fanatism si pe Domnul nostru Iisus Hrristos si
pe sfintii Săi apostoli si pe toti martirii crestini.
Dacă voievodul Constantin Brâncoveanu n-ar fi fost fanatic, ar
fi cedat în fata călăului care-i ucidea copiii. A avea curajul
să afirmi adevărul si să lupti pentru el cu orice risc poate fi
socotit fanatism, dar nu cu conotatie negativă ! Fanatismul
implică iubire jertfelnică nu ură nimicitoare, asa cum sustin
dusmanii Miscării Legionare. Orice mare savant este extremist ;
orice mare artist este un extremist ; orice mare postitor si cel
mai smerit călugăr pot fi socotiti extremisti. A lupta până la
ultima picătură de putere, a munci si ziua si noaptea este tot o
atitudine extremistă. Se discută despre violenta legionarilor ca
oponent al tolerantei crestine. Cu motivatie necinstită, nu se
face demarcarea între violenta agresivă si violenta prin care se
răspunde agresivitătii. Nu este observat cel ce atacă pentru a
ucide, dar se socoteste agresivitate lupta de apărare a celui
atacat. Cel ce trage cu tunul si striveste sub senilele tancului
mii de vieti nevinovate nu este socotit violent, dar cel care
apărându-se aruncă cu pietre în tanc este învinuit de violentă.
Si Mântuitorul, “blândul Păstor”, a fost obligat să folosescă
violenta si Însusi îsi zice : “râvna casei tale M-a mâncat”. Pe
farisei îi numeste fătarnici (Mt.23,13.14.15), “călăuze oarbe”
(Mt.23,16.17.19.24), îi face nebuni (Mt.23,17.19). Pentru
restabilirea ordinei, a demnitătii templului “făcându-si un bici
din streanguri, i-a scos pe toti afară din templu, si oile, si
boii, si schimbătorilor le-a vărsat banii si le-a răsturnat
mesele”(În.2.15). “Râvna casei Tale Mă mistuie” (În.2.17) a
devenit motiv de violentă. Si dacă pentru Hristos a fost motiv
de violentă, si drama prăbusirii Neamului în prăpastia pierzării
a fost motiv de violentă. Să nu se uite că în final această
violentă este plătită cu propria viată, cu propria cenusă, cum a
zis Ion Mota.
Cel slab, cel neîndreptătit este învinuit de violentă, iar cel
puternic, oricât de mult sânge ar vărsa, oricât de multe victime
ar face, nu este apreciat ca violent.
Asa cum Hristos a fost învinuit că scoate demonii cu ajutorul
demonilor si că strică legea lui Dumnezeu, tot asa si legionarii
au fost învinuiti că fac scoala crimei, că sunt trădători de
tară, că sunt niste nebuni (54).
Ca să nu se vadă crestinismul legionar, ca să nu se audă glasul
lor, au fost puse la lucru masini infernale.
Îngrijorat de asurzitoarea avalansă de calomnii, Căpitanul a
socotit că “lumea nici măcar nu va sti pentru ce ne-au omorât”(55).
În mijlocul celor pe care voia să-l salveze, cu ochii la
suferintele din ce în ce mai dureroase ale legionarilor,
Căpitanul se vede izolat si dispretuit. “Nimeni nu s-a întrebat
dacă mai putem suporta nesfârsitele chinuri fizice si morale
care de multe ori tindeau să depăsească puterile noastre de
rzistentă”(56).
După înmormântarea martirilor din Spania, Căpitanul observă la
guvernantii din România o tendintă fermă de provocare a Miscării
Legionare, pentru ca aceasta să reactioneze si pe baza ripostei
să poată lua măsuri împotriva ei !
Supusi la chinuri, nu-i de mirare că ei au ajuns “la limita de
pe urmă a răbdării”(57). Ce stiau ministrii lui Carol al II-lea
despre limita răbdării ? Ca niste răstigniti, legionarii
constată : “Curge asupra noastră ploaie de miselii”(58).
Limita de pe urmă a răbdării ! După unsprezece ani de chinuri cu
multe vieti de tineri pierdute, la 8 februarie 1938, într-o
circulară adresată tuturor legionarilor din tară, Corneliu Zelea
Codreanu precizează : “Miscarea Legionară, cu inima însângerată
si îndoliată, nu răspunde provocărilor nelegiuite la care a fost
supusă. Atacati cum vreti, loviti cât puteti. Noi nu avem nimic
de răspuns si nu vă fie teamă de nici o reactiune”(59).
A răbda, a nu răspunde la provocări, nu-i totuna cu a fi învins.
“Oricât de groaznice ar fi suferintele îndurate, ele lămuresc
fata unui neam, îi miruiesc fruntea cu azurul vesniciei”(60).
Crestinii au fost omorâti 300 de ani, timp în care sângele
martirilor a devenit sământă pentru noi generatii de crestini.
Credem că Dumnezeu va rândui ca si sângele legionarilor să fie
sământă din care să răsară si să crească noi generatii de viteji
luptători pentru Neam si Credintă.
Suportarea nedreptătilor, chinul îngropat în fiinta omenească
face să crească o presiune interioară care poate să devină mai
puternică decât vasul care o tine, si atunci se produce o
explozie, vasul se sparge. Prevăzând amenintarea acestei
presiuni interioare, scrie Căpitanul : “tineretul acesta le-a
răbdat pe toate, a înnăbusit toate în sufletul său. Acum însă,
după atâtia ani, dacă as dori să dau un sfat lumii, as striga :
Feriti-vă de cei ce rabdă !”(61). Si totusi, contând pe o mare
putere de stăpânire de sine, el le cere camarazilor săi : “ . .
. semnalând această nouă provocare îndemn legionarii la liniste”(62).
“În fata marei dureri, păstrati calm de neînvins”(63).
Marsul din Basarabia, planificat pentru data de 20 iulie 1930, a
fost interzis de guvern. “Legionarii s-au stăpânit, iar Codreanu
a izbutit oricum să evite reactii violente”(64). “Cui te loveste
peste obrazul drept, întoarce-i si pe celălalt” (Mt.5.39). Si
totusi, George Cosbuc a scris : “Când nu vom mai putea răbda,
când foamea ne va răscula”, iar legionarii, ajunsi la ultima
limită a răbdării, cântat au : “Un neam întreg însângera. N-am
mai putut răbda !”. “Cei ce sunt ai lui Hristos Iisus si-au
răstignit trupul împreună cu patimile si cu poftele”(Gl.5,24).
După ani de crunte chinuri si după punerea în pământ a celor
ucisi fără vină, legionarii declară cu simt de răspundere : “Noi
afirmăm în fata lui Dumnezeu si a istoriei că niciodată
violentele noastre n-au fost decât legitime apărări”(65).
“Echipele mortii” n-au fost organizate de legionari ca să ucidă
pe cineva -asa cum se calomniază- ci au fost formate din
legionarii cei mai hotărâti, ca să nu dea înapoi din fata
primejdiei, chiar dacă ar fi amenintati cu moartea. Nedreptătile
îndurate, chinurile suportate, împletite cu hotărârea de a merge
înainte, au dus la formarea echipelor mortii, a echipelor în
care legionarii erau pregătiti să moară pentru cauza Neamului.
Dar, adevărul este dosit, iar minciuna care-l răstălmăceste se
răspândeste.
La fiecare
sedintă erau chemati cei căzuti si de dorul lor se cânta “Plânge
printre ramuri luna”. Prezenta celor căzuti era cântată : “Cei
ce-au căzut ucisi de gloantele dusmane păsesc în rând cu cei ce
au rămas”. Legionarii ucisi fără judecată nu mai încap pe filele
unui calendar. Desi au trecut în Biserica triumfătoare, ei au
rămas niste luptători. Prin rugăciune noi îi chemăm să ne ajute,
să ne întărească bratul, să ne îmbărbăteze pe noi care am rămas
în Biserica luptătoare. Asa cum trece seva din rădăcinile
stejarului, din străfundurile pământului, către vârfurile cele
mai înalte ale coroanei sale, asa circulă si seva mortilor
nostri în sufletul, în mintea si în bratele noastre.
De acolo de unde sunt, martirii legionari strigă : “Până când,
Stăpâne sfinte si adevătate, nu vei judeca si nu vei răzbuna
sângele noastru, fată de cei ce locuiesc pe pământ ?”(Ap.6,10).
Comunitatea de iubire dintre cei răpusi de gloantele dusmane si
cei ce au rămas este caracterizată prin admiratia celor căzuti
de către cei ce au rămas, dar si de misiunea celor rămasi, prin
care se vor regăsi în aceeasi stare. “Si fiecăruia dintre voi )cei
martirizati) i s-a dat câte un vesmânt alb si li s-a spus să
stzea în tihnă, încă putină vreme, până când vor împlini numărul
si cei împreună slujitori cu ei si fratii lor, cei ce aveau să
fie omorâti ca si ei”(Ap.6,11). Iată dar elementele crestine pe
care le valorifică legionarii în felul în care practică cultul
mortilor. Cultul mortilor este o îndatorire crestinească.
“Aduceti-vă aminte de mai marii vostri, care v-au grăit vouă
cuvântul lui Dumnezeu : priviti cu luare aminte cum si-au
încheiat viata si le urmati credinta”(Evr.13,7). Înfrătirea prin
moarte jertfelnică este tot o poruncă a Sfintei Scripturi, care-i
mângâie pe legionari. “Si am auzit un glas din cer, zicând,
scrie :”Fericiti cei morti, cei ce de-acum mor întru Domnul. Da,
grăieste Duhul, odihnească-se de toate ostenelile lor, căci
faptele lor vin cu ei”(Ap.14,13).
Problema iertării aproapelui este folosită de adversarii
Miscării Legionare ca un argument pentru a dovedi înstrăinarea
lor de spiritul iertător al crestinismului. Dar lucrurile nu
stau asa. Nimeni nu poate să ierte un om care nu recunoaste că a
gresit. În rugăciunea de la taina mărturisirii duhovnicul îl
avertizează pe cel ce a venit la spovedanie : “Să nu ascunzi de
mine ceva din cele ce ai făcut căci îndoite păcate vei avea ; de
vreme ce ai venit la doctor să nu te întorci fără vindecare”. O
conditie a iertării este tocmai faptul de a recunoaste că ai
gresit. Toti cei ce au fost pedepsiti de legionari n-au
recunoscut că au gresit, ba, din contră au sustinut că au lucrat
cu dreptate.
Apoi, problema iertării aproapelui este tratată în functie de
ceea ce trebuie iertat. Iertăm celor ce ne-au gresit nouă
personal, dar nu pe cei care gresesc fată de Dumnezeu, fată de
Neam si Tară. Mântuitorul însusi a iertat pe cei ce L-au
răstignit, dar a fost violent cu cei care au necinstit templul.
El a zis :”Orice păcat si orice hulă se va ierta oamenilor, dar
hula împotriva Duhului Sfânt nu se va ierta” (Mt.12,31).
O diferentiere între problema iertării face si Sf. Evanghelist
Ioan : “Dacă vede cineva pe fratele său păcătuind -păcat nu de
moarte- să se roage, si Dumnezeu va da viată acelui frate, anume
celor ce nu păcătuiesc de moarte. Este si păcat de moarte : nu
zic să se roage pentru asa păcat” (1 In.5,16).
O diferentiere a păcătosilor în functie de gravitatea păcatelor
face si Sf. Ap. Iuda în epistola sa : “Pe unii -sovăitori-
mustrati-i ; pe altii -zmulgându-i din foc- mântuiti-i ; de
altii, însă, fie-vă frică, urând si cămasa spurcată de pe trupul
lor” (Iuda, 22-23).
Nu se poate trece peste faptul că oamenii au o libertate care-i
face responsabili pentru faptele lor, care-i acuză sau îi
fericeste. Iar “plata păcatului este moartea”, asa cum le scrie
Sfântul Pavel romanilor.(Rm.6,23).
Problema iertării este tratată tot în sensul diferentierii care
există între făptuitor si gravitatea păcatului săvârsit de
marele teolog rus Svetlov, în voluminoasa sa lucrare Învătătura
crestină în expunere apologetică tradusă si tipărită la Chisinău
înainte de al doilea război mondial.
În comportamentul legionarilor se găsesc elementele expuse în
legătură cu iertarea, dar si neputinta omenească de a depăsi
anumite limite ale răbdării, ale stăpânirii de sine. În anumite
momente, prea tensionate, drama Neamului a depăsit logica, iar
calmul n-a mai putut fi păstrat. Prin această afirmatie nu
justificăm, ci ne explicăm cum a fost posibil.
Corneliu Zelea Codreanu a dat poruncă legionarilor : “Să iertati
pe cei ce v-au lovit din pricini personale. Pe cei ce v-au
chinuit pentru credinta voastră în neamul românesc, nu-i veti
ierta” (66).
O altă problemă care trebuie prezentată pentru a contura si mai
clar legăturile dintre Miscarea Legionară si Biserică, este
atitudinea în fata mortii, foarte puternică în rândul opiniei
publice datorită spiritului lor de sacrificiu, sârguintei lor si
disciplinei de care dădeau dovadă.
Legionarii nu se tem de moarte, ei o privesc ca pe o trecere în
altă lume. Frica de moarte a obligat pe multi oameni să nu spună
adevărul, să se ascundă, să fugă de îndatoririle pe care le
aveau. Această constrângere a fost înlăturată de legionari : “În
noi frica mortii tace”. Întruparea si opera mântuitoare a
Domnului nostru Iisus Hristos îi izbăveste pe oameni de frică.
“El s-a făcut om ca să surpe prin moartea Sa pe cel ce are
stăpânirea mortii, adică pe diavolul, si să izbăveasă pe acel
care frica mortii îi tinea în robie toată viata” (Evr.2.14-15).
Pentru legionari “teama de necunoscutul mortii se risipeste în
văpaia dragostei. Dragostea deplină dizolvă aspectul terifiant
al mortii si înaltă sufletul într-o regiune de fermitate,
încredere si seninătate” (67). Această atitudine evidentia
“spiritul total de sacrificiu care se afla la baza Miscării
gardiste” (68),
Despre învierea cea de obste, ce va avea loc la sfârsitul
veacurilor, în vederea judecării universale, legionarii învată :
“Esentialul este să luăm aminte la Învierea lui Hristos ; să nu
pierdem legătura cu Dumnezeu, care nu va lăsa fără sprijin pe
cei care se jertfesc pentru asezarea dumnezeiestii Sale dreptăti”
(69).
În spiritul preceptelor legionare zice profesorul Nae Ionescu :
“A înviat Dumnezeu-Omul, lăsând să irumpă realitatea de dincolo,
dincoace ; a înviat Dumnezeu-Omul deschizând poarta celor de
dincoace spre dincolo” (70).
Cu durerea învesmântată în talent literar scrie Vasile Posteucă
: “Cu ziduri de aramă, ură si hrăpăretie silnică împrejur, n-am
avut încotro creste decât spre cer, spre ziua cea mare a
neamurilor” (71).
Nu numai indivizii vor învia la sfârsitul vremii. Vor învia si
neamurile care se vor face demne de vesmântul nemuririi, si vor
avea de dat socoteală Judecătorului Suprem, pentru a-si
justifica viata lor terestră (72).
Împăratul David psalmodiază că “se vor închina Lui toti
împăratii pământului, toate neamurile vor sluji Lui” (Ps.71,11).
Proorocul Isaia vede în viitor că “vor umbla regi întru lumina
ta si neamuri întru strălucirea ta” (Is.60,3). Sf.Ioan, în
Apocalipsa sa scrie ; “Cine nu se va teme de Tine, Doamne, si nu
va slăvi numele tău ? Că tu singur resti sfânt, si toate
neamurile vor veni si se vor închina înaintea ta, pentru că
judecătile tale s-au făcut cunoscute” (Ap.15,4). Viziunea
judecătii neamurilor ne mai este prezentată : “Si iată multime
multă, pe care nimeni nu putea să o numere, din tot neamul si
semintiile si popoarele si limbile, stând înaintea tronului si
înaintea Mielului, îmbrăcată în vesminte albe si având în mână
ramuri de finic” (Ap.7,9).
La judecata din urmă sunt prezenti toti martirii credintei.
“Acestia care sunt îmbrăcati în vesminte albe, cine sunt si de
unde au venit ? . . . Acestia sunt cei ce vin din strâmtorarea
cea mare si si-au spălat vesmintele lor si le-au făcut albe în
sângele Mielului” (Ap.7,13-14). Da, spre mângâierea noastră avem
certitudinea că, asa cum ni se spune în Apocalipsă, vom vedea pe
Căpitan, pe Mota, pe Marin, pe Clime, “multime multă” (Ap.7,9)
de legionari ucisi fără judecată, ucisi miseleste, că în
“strâmtorarea cea mare si-au spălat vesmintele lor si le-au
făcut albe în sângele Mielului” (Ap.7.14). În împărătia lui
Dumnezeu martirii legionari “nu vor mai flămânzi, nici nu vor
mai înseta, nici nu va mai cădea soarele peste ei si nici o
arsită ; căci Mielul, cel ce stă la mijlocul tronului, îl va
paste pe el si-l va duce la izvoarele apelor vietii si Dumnezeu
va sterge orice lacrimă din ochii lor” (Ap.16-17). Din aceste
texte, din această credintă, a izvorât afirmatia Căpitanului :
“Telul final nu este viata, ci învierea. Va veni o vreme când
toate neamurile pământului vor învia cu toti mortii si cu toti
regii si împăratii lor, având fiecare neam locul său înaintea
tronului lui Dumnezeu. Acest moment final, învierea din morti,
este telul cel mai înalt si mai sublim, către care se poate
înălta un neam” (73).
Astfel de mărturisiri nu mai pot fi comentate. În fata lor rămâi
coplesit de tăria credintei, de curătenia sufletească a celui
care le face.
Crestinismul Miscării Legionare este absolut asa cum l-a
predicat Domnul nostru Iisus Hristos. Iar învierea mortilor este
o realitate, cea mai importantă realitate a vietii. Această
realitate le-a dat puteri supraomenesti si ca să rabde în viată
dar si ca să înfrunte moartea. La suferintele lor, la sângele
lor vărsat pe toate drumurile tării, la sângele lor în temnite a
luat seama Sf. Ioan când a scris : “Aici este răbdarea sfintilor,
care păzesc poruncile lui Dumnezeu si credinta lui Iisus”
(Ap.14,12).
Legionarii învată că, prin înviere “neamul este o entitate care
îsi prelungeste viata si dincolo de mormânt. Neamurile sunt
realităti si în lumea cealaltă, nu numai pe lumea aceasta” (74)
si, pentru ca să-si documenteze credinta sa. Corneliu Codreanu
citează din Apocalipsa cap. 15.4 si 21.23-24. După care trage
concluzia : “Nouă românilor, neamului nostru, ca oricărui neam
din lume, Dumnezeu ne-a sădit o misiune, un destin istoric. Cea
dintâi lege pe care un neam trebuie s-o urmeze este aceea de a
merge pe linia acestui destin, împlinindu-si misiunea
încredintată” (75). În fata acestui destin, si pentru realizarea
lui, Miscarea Legionară a înfruntat toate vrăsmăsiile si a
luptat cu toată puterea. Din nefericire pentru România si pentru
poporul român, ea nu a reusit să ducă tara pe linia destinului
său.
Dacă legionarii au fost învinuiti că dramatizează, că exagerează
pericolele care amenintă tara, faptele care au urmat după
exterminarea lor, au confirmat că tragismul lor corespundea unei
situatii dintre cele mai grele pentru Neam si Tară. Tara a fost
ciuntită, a fost robită cumplit 50 de ani, a fost umilită si
acum este aruncată în mizerie si amenintată cu disparitia dacă
nu acceptă vointa altor stăpâni din afară, străini si de
credinta crestinească si de idealurile nationale, si de
traditiile în care am fost crescuti.
Legionarii au fost mistuiti de simtul răspunderii.
Pentru realizarea destinului nostru ca Neam, ei si-au jertfit nu
numai viata pământească dar chiar si fericirea vesnică.
În situatii de exceptie sunt necesare măsuri exceptionale si
aplicarea unor astfel de măsuri în situatii limită nu înseamnă
că suntem extremisti, ci că suntem pusi în situatii extreme.
Într-o astfel de situatie, a rostit Căpitanul fraza : “Când este
vorba să aleg între moartea tării mele si aceea a tâlharului, eu
prefer moartea tâlharului. Cred că sunt mai bun crestin dacă nu
voi permite tâlharului să-mi aducă tara la pieire” (76).
În fata dezastrului care ameninta Tara, Neamul si Credinta.
Miscarea Legionară n-a putut să se alieze decât lui Hristos, cu
Biserica Sa ; n-a putut să se comporte asa cum cereau interesele
Neamului si ale Credintei, cu seriozitate dramatică si cu măsuri
dintre cele mai serioase. Tocmai în această seriozitate constă
atitudinea religioasă a legionarilor fată de politică.
Asa cum observă Petre Tutea, legionarii au scos din vocabularul
lor cuvântul glumă. Ei nu se joacă de-a politica, ei nu umblă cu
jumătăti de măsură, ei nu scot la licitatie interesele Tării si
ale Neamului ; ei nu caută nici un profit personal, ei pun
umărul acolo unde este mai greu (77).
Si dacă am asemănat relatiile dintre Biserică si Miscarea
Legionară cu cele două fire ale mărtisorului, să spunem că
împletirea lor nu-i făcută numai pentru frumusete, împletirea
lor nu are numai un caracter decorativ, ci este o necesitate.
Biserica îsi vede principiile aplicate în viata politică, iar
Miscarea Legionară îsi construieste edificiul său politic pe
temeliile credintei crestine.
Căpitanul si Ion Mota consideră politica si religia două
activităti complementare, două discipline aflate în aliantă
naturală (78). Comandantul Horia Sima declară deschis că
politica are câmpul de actiune limitat si tocmai pentru
extinderea si pentru eficienta măsurilor sale, ea, politica, are
nevoie de ajutorul Bisericii : “Politica, în acceptiunea ei
ultimă, niciodată n-ar putea să se dispenseze de ajutorul
religios, căci îi lipsesc mijloacele harice” (79).
Pentru adeverirea celor scrise am folosit un “aparat critic” pe
care, dacă tineretul l-ar verifica, si-ar alunga nelinistile si
ar scăpa de negura în care îl învăluie dusmanii adevărului, al
Neamului si ai lui Hristos.
“Ce zici tu de tine însuti ?” (In.1,22) a fost întrebarea căreia
i-am creionat un răspuns.
Sunt constient că acest răspuns are cel putin două neajunsuri :
a) Nu este nici complet si nici suficient de bine sistematizat
si
b) Expunând texte ca dovezi ; prezentarea rămâne rece,
argumentările sunt scurte sau chiar lipsesc, rămânând în seama
cititorului să reflecteze asupra lor si să tragă concluziile pe
care textele prezentate le impun în mod logic.
Acelor cititori care vor fi nesatisfăcuti de această expunere,
le propun să caute cărtile citate si să le parcurgă în întregime,
să nu se oprească numai la paginile si textele prezentate aici
ca dovezi.
Suntem datori să căutăm adevărul. Să-l restabilim acolo unde a
fost nimicit sau deformat. Trebuie să cunoastem adevărul.
Dacă adevărul este strivit, trebuie să-l apărăm.
Cu cât este mai puternică minciuna, cu atât trebuie să fie mai
jertfelnică lupta pentru restabilirea adevărului.
“La icoană”! “La Hristos”! El ne porunceste : Căutati adevărul
căci adevărul vă va face liberi.
“EU SUNT CALEA, ADEVĂRUL, VIATA”.
Note
1. pr.Dumitru Stăniloae, IISUS HRISTOS SAU RESTAURAREA OMULUI,
Sibiu. 1943.
2. Corneliu Zelea Codreanu, PENTRU LEGIONARI, pag.306.
3. Mircea Eliade, op.cit., pag.136.
4. Petre Tutea, op.cit., pag.93.
5. Mircea Eliade, op.cit., pag.136.
6. Corneliu Zelea Codreanu, PENTRU LEGIONARI, pag.256.
7. Ibidem, pag.78.
8. Ibidem, pag.295.
9. Ibidem, pag.5.
10. Michele Ralo, op.cit., pag.23
11. Virgil Mateias, NE-AM RIDICAT, apud “Almanah”, pag.105.
12. Paul Giraud, CODREANU SI GARDA DE FIER, apud LUPTA
TINERETULUI, pag.266.
13. Faust Brădescu, op. cit., pag.16.
14. Ion I. Mota, CRANII DE LEMN, pag.113.
15. Ibidem, pag.154.
16. Corneliu Zelea Codreanu, CĂRTICICA SEFULUI DE CUIB, pag.62.
17. Ibidem.
18. Ibidem, pag.64
19. Ibidem.
20. Ion I. Mota, CRANII DE LEMN, pag.175.
21. Ibidem, pag.204.
22. Ibidem, pag.206.
23. Corneliu Zelea Codreanu, CĂRTICICA SEFULUI DE CUIB, pag.65.
24. Ibidem, pag.62
25. Ibidem, pag.64.
26. Ibidem, pag.111.
27. Ibidem.
28. Ibidem, pag.15. Ideea este prezentată cu talent de poetul
Radu Gyr în BALADA CLOPOTARULUI DIN STELE, în următoarele
versuri :
“Dacă pentru libertate
nu duc sac cu plumbi în spate,
dacă pentru-un colt de pită
nu scol coasă ascutită,
dacă pentru neamul meu
nu ridic toporul greu,
batăr fă-mă ca pe tata
clopotar pe toată gloata ;
batăr dăruie-mi putere
să sun ceas de înviere.
Fă-mă crâsnic plin de vlagă
să bat clopot noaptea-ntreagă
să dea zărilor ocol
Neamul meu din somn să-l scol”
-citat după volumul SÂNGELE TEMNITEI – BALADE, editura Marineasa,
Timisoara, 1992, pag.198.
29. Corneliu Zelea Codreanu, PENTRU LEGIONARI, pag.298.
30. ibidem, pag.305.
31. idem, în jurământul depus pe trupurile martirilor Ion Mota
si Vasile Marin, la 13 februarie 1937, în biserica Sfântul
Ilie-Gorgani din Bucuresti, apud “Almanahul” pag.188.
32. Michele Rallo, op.cit., pag.22.
33. George Popescu, op.cit.,apud “Almanah”, pag.121.
34. Michele Rallo, op.cit., pag.56.
35. Ion I. Mota, TESTAMENT, pag. 9.
36. Ibidem, pag.27.
37. Ibidem, pag.10
38. Ibidem, pag.16.
39. Antonie Plămădeală, TÂLCURI NOI LA TEXTE VECHI, Sibiu, 1989,
pag.48.
40. Grigore Manoilescu, CU FRUNTEA SUS, în ziarul “Buna Vestire”
din 22 septembrie 1940, apud “Almanah”, pag.97.
41. Gheorghe Popa, JERTFA CELOR UCISI LA RÂMNICU-SĂRAT, apud “Almanah”,
pag.102
42. Vasile Posteucă, DEZGROPAREA CĂPITANULUI, Madrid, 1977,
pag.58.
43. Ibidem.
44. Corneliu Zelea Codreanu, CIRCULARA NR.147, din 18 februarie
1938, apud “Almanah”, pag.197.
45. Ibidem.
46. Idem, PENTRU LEGIONARI, pag.462.
47. Mircea Eliade, MEMORII, vol.II, Bucuresti, 1991, pag.30.
48. Corneliu Zelea Codreanu, CĂRTICICA SEFULUI DE CUIB, pag.54
si 136.
49. Idem, PENTRU LEGIONARI, pag. 277, 360-361 si 395.
50. Mircea Eliade, MEMORII, vol.II, pag.30.
51. Corneliu Zelea Codreanu, SCRISOARE ADRESATĂ UNEI MÂNĂSTIRI,
la 22 oct.1935, din Bucuresti, apud LUPTELE TINERETULUI,
pag.136.
52. Ion I. Mota, CRANII DE LEMN, pag.174.
53. Ibidem.
54. Corneliu Zelea Codreanu, PENTRU LEGIONARI, pag.209.
55. Ibidem.
56. Ibidem, pag.471.
57. Ibidem, pag.383.
58. Ibidem, pag.5.
59. Idem, CIRCULARA NR.143, din 8 februarie 1938, apud “Almanah”,
pag.196.
60. Vasile Posteucă, op. cit., pag.71.
63. Corneliu Zelea Codreanu, CIRCULARA NR.139 din 6 februarie
1938, apud “Almanah”, pag.200.
64. Michele Rallo, op. cit., pag.27.
65. A. Vântu, ION MOTA, schită biografică, în Cranii de lemn,
pag. 337.
66. C. Z. Codreanu, PENTRU LEGIONARI, pag.475.
67. Michele Rallo, op. cit., pag.55.
68. Mircea Eliade, PROFETISM ROMÂNESC, de unde cităm :
“Conceptia mortii în Miorita si Balada Mesterului Manole,
acceptarea mortii ca jertfă voluntară de sine – cu sensul unei
nunti cosmice – moartea e jertfa supremă – e un mister prin care
se desăvârseste un nou mod de a fi – o nouă existentă, pe un alt
nivel, mai aproape de Dumnezeu” (Vol.I, pag.148). “Valorificarea
mortii constituie una dintre cele mai fecunde victorii ale
crestinismului – moartea e concepută ca un mister sacramental. O
spiritualitate profund crestină avănd în centrul ei misterul
Mortii salvatoare si al jertfei de sine” (Vol. I, pag.151).
găsim în aceste texte justificarea cântecului legionar :
“Moartea, numai moartea legionară, ne este cea mai sfântă nuntă
dintre nunti”.
69. Horia Sima, DOCTRINA LEGIONARĂ, pag.107.
70. Nae Ionescu, ROZA VÂNTURILOR, pag. 67.
71. Vasile Posteucă, op. cit., pag.77
72. Horia Sima, CRESTINISM, NATIONALISM SI DEMOCRATIE, apud “Almanah”,
pag.83.
73. C.Z. Codreanu, PENTRU LEGIONARI, pag. 425.
74. Ibidem.
75. Ibidem, pag.426.
76. Ibidem, pag.411.
77. Petre Tutea, op. cit., pag.77 si 83.
78. Ion I. Mota, CRANII DE LEMN, pag.19.
79. Horia Sima, DOCTRINA LEGIONARĂ, pag. 142.


|
|